- Acasă
- Rainer Maria Rilke
- Basmul despre mâinile lui Dumnezeu Strãinul
Din volumul
"Povestiri despre Bunul Dumnezeu"
BASMUL DESPRE MÂINILE LUI DUMNEZEU
De curând, într-o dimineaţă, m-am întâlnit cu doamna Vecină. Ne-am salutat.
Ce toamnă! spuse după o pauză, şi privea în sus spre cer. Am făcut şi eu la fel. Dimineaţa era într-adevăr limpede şi frumoasă pentru octombrie. Deodată mi-a trecut ceva prin gând: - Ce toamnă! Am strigat, şi mi-am legănat puţin mâinile prin aer. Şi doamna Vecină a clătinat din cap aprobându-mă. Am privit-o o clipă. Faţa ei plină de bunătate sănătoasă, se ridica şi se apleca încet, cu bunăvoinţă. Era luminoasă, limpede, doar în jurul buzelor şi la tâmple erau nişte mici riduri umbrite. De unde le va fi având oare ? Şi atunci am întrebat-o pe neaşteptate: - Şi fetiţele dumneavoastră ? Ridurile de pe faţă i-au dispărut o secundă, dar apoi s-au strâns iarăşi, şi mai întunecate. – Sunt sănătoase, mulţumesc lui Dumnezeu, dar…: doamna vecină se puse în mişcare, şi eu păşeam acum în stânga ei aşa cum se cuvine. – Ştiţi, ele sunt acum la vârsta când stau şi te întreabă toată ziua. Chiar toată ziua, până noaptea.- Da, am murmurat eu - e o vârstă.. Ea însă nu se lăsa abătută: - Şi nu, de exemplu, unde se duce tramvaiul acesta cu cai? Câte stele există? Şi zece mii e mai mult decât mult? Cu totul alte lucruri! De pildă: Bunul Dumnezeu vorbeşte chinezeşte? Şi – Cum arata Bunul Dumnezeu? Toate numai despre Bunul Dumnezeu! Şi despre asta, puteţi să vă închipuiţi, nu avem de unde să ştim… - Nu, într-adevăr, am încuviinţat eu, dar poţi să faci anumite presupuneri, aşa… - Sau despre mâinile Bunului Dumnezeu ce poţi să…
Am privit-o în ochi pe Vecină: - Daţi-mi voie, i-am spus cât se poate de cuviincios, acum la urmă aţi spus ceva despre mâinile Bunului Dumnezeu - nu ? Vecina a aprobat din cap. Cred că era puţin surprinsă. – Da, m-am grăbit eu să adaug, despre mâinile lui eu ştiu câte ceva. Întâmplător – am remarcat repede, când am văzut-o că face ochii rotunzi – cu totul întâmplător – eu am - - - ascultaţi, am încheiat hotărându-mă dintr-odată, am să vă povestesc ce ştiu eu. Dacă, o clipă, am să vă însoţesc până la dumneavoastră, e tocmai de ajuns ca să vă spun.
- Bucuroasă,a spus, când am lăsat-o în sfârşit să vorbească şi ea, dar era încă surprinsă, dar n-aţi vrea poate să le-o spuneţi chiar copiilor?... – Să le-o povestesc chiar eu copiilor? Nu, scumpă doamnă, asta nu se poate, asta nu se poate în nici un caz. Vedeţi, eu mă încurc de-a binelea, nu mai ştiu ce-i cu mine, când trebuie să stau de vorbă cu copiii. E destul de rău şi aşa. Dar copiii ar putea, din buimăceala asta a mea, să creadă că eu simt că mint… Şi acum eu pun mare preţ pe adevărul acestei povestiri a mea – dar puteţi să le-o povestiţi dumneavoastră mai departe copiilor; de altfel, dumneavoastră veţi şti s-o faceţi mult mai bine, desigur. Dumneavoastră o să legaţi lucrurile unul de altul, o să le potriviţi să fie mai frumoase, eu am să istorisesc doar faptele simple, cât mai pe scurs. Da? – Bine, bine, a spus Vecina, cu gândul aiurea.
M-am gândit o clipă: - La început… dar m-am întrerupt numaidecât. De fapt, pot să pornesc de la convingerea, doamna Vecină, că vă sunt cunoscute unele lucruri din cele care ar trebui să le povestesc copiilor. De pildă, Creaţiunea… Aici urmat o pauză destul de lungă. Apoi: - Da – şi ziua a şaptea… glasul bunei femei era acum ridicat, strident. – Staţi! Am făcut eu, trebuie totuşi să ne mai gândim şi la zilele de dinainte; căci tocmai despre asta e vorba aici. Aşadar, Bunul Dumnezeu şi-a început, după cum se ştie, lucrul făcând pământul, l-a despărţit pe acesta de ape şi a poruncit să fie lumină. Pe urmă, a plămădit, cu o iuţeală uimitoare lucrurile, vreau să spun lucrurile mari, adevărate, aşa cum există ele acum: stâncile, munţii, un copac, şi după modelul acesta, mulţi copaci. Auzeam acum, de o vreme, paşi în spatele nostru, care nu ne întreceau, dar nici nu rămâneau mai în urmă. Asta mă tulbura şi m-am încurcat atunci în povestirea creaţiunii, continuând în felul următor: - Putem face de înţeles făptuirile acestea grăbite şi încununate de succes, dacă pornim de la accepţiunea că, abia după o chibzuinţă îndelungată, profundă, totul era gata făcut în capul său, înainte ca El… Acum în sfârşit paşii aceştia erau alături de noi, şi un glas nu tocmai plăcut ne întră în vorbă: o, vorbiţi, desigur, despre domnul Schmidt, iertaţi-mă… Eu m-am întors iritat spre noua vecină, dar doamna Vecină, părea, deodată, foarte încurcată: - Hm, a tuşit ea, nu – adică – da – vorbeam tocmai, într-o anumită măsură… - Ce toamnă, spuse dintr-odată cealaltă femeie, ca şi cum nu s-ar fi întâmplat nimic, şi îi strălucea faţa, roşie, mică. – Da, am auzit-o răspunzând pe Vecina mea: - Aveţi dreptate, doamnă Hupfer, o toamnă deosebit de frumoasă! După aceea cele două femei se despărţiră. Doamna Hupfer mai chicoti: - Şi sărută-i pe copii din partea mea. Buna mea Vecină nu-i mai dădea atenţie; era, fireşte, curioasă să audă povestirea mea. Eu însă am afirmat, deodată, cu o asprime de neînţeles: - Da, acum nu mai ştiu unde rămăsesem. – Spuneaţi ceva despre capul său… doamna Vecină roşi toată la faţă.
Îmi părea de-a dreptul rău s-o văd aşa, astfel că am povestit repede mai departe: - Da, vedeţi, atâta vreme cât făcea toate lucrurile, Bunul Dumnezeu nu avea nevoie să se tot uite în jos, spre pământ. Acolo, nu se putea, doar, întâmpla nimic. E adevărat, vântul bătea peste munţii care se mănau atâta cu norii pe care el îi ştia încă de mult, dar se mai ferea cu o oarecare neîncredere de vârfurile copacilor. Şi pentru bunul Dumnezeu asta era foarte bine. Lucrurile le făcuse, ca să zicem aşa, în somn; de abia de la animale începuse munca să devină mai interesantă; se aplecase acum spre ceea ce făcea şi-şi mai ridica doar rareori sprâncenele largi, să mai arunce câte o privire pe pământ. Uitase cu totul de pământ, când se apucase să formeze omul. Nu mai ştiu la ce parte complicată anume a trupului ajunsese tocmai, când în jurul lui foşniră nişte aripi. Un înger venise în grabă şi cântă: - Tu, care le vezi pe toate…
Bunul Dumnezeu tresări speriat. Îl împinsese pe înger în păcat, căci acesta tocmai cântase o minciună. Şi repede Dumnezeu Tatăl privi în jos. Şi, într-adevăr, iată că acolo se şi întâmplase ceva, ceva care cu greu se mai putea drege. O păsărică rătăcea, ca şi când i-ar fi fost frică de ceva, î, sus şi în jos peste pământ şi Bunul Dumnezeu nu era în stare să o ajute să se întoarcă acasă, căci el nu văzuse din ce pădure anume ieşise sărmana vieţuitoare. S-a mâniat atunci tare şi a spus: - Păsările trebuie să rămână locului, acolo unde le-am aşezat eu. Însă îşi aduse aminte că, la rugămintea îngerului, el le dăduse aripi, ca să fie şi pe pământ ceva care să semene cu îngerii, şi împrejurarea aceasta îl indispuse şi mai mult. Acum, împotriva unor asemenea stări de spirit nu ajută nimic mai mult decât munca. Şi, ocupat cu alcătuirea omului, Bunul dumnezeu îşi recăpătă repede buna dispoziţie. Avea în faţa sa ochii îngerului ca oglindă, îşi măsură acolo propriile trăsături ş i alcătui încet şi cu grijă, pe o sferă pe care o ţinea în poală, primul chip omenesc. Fruntea ăi reuşise mult mai greu ăi era să facă cele două găuri ale nărilor să fie simetrice. Se apleca tot mai mult peste ce făcea, până când iarăşi adie ceva peste el; îşi ridică privirile. Acelaşi înger îl ocolea în zbor, de data aceasta nu se mai auzea nici un imn, căci odată cu minciuna lui, băiatului îi pierise graiul, dar, după cum îşi mişca gura, Dumnezeu vedea că el cânta iarăşi: - Tu, care le vezi pe toate. În acelaşi timp se apropie de el Sfântul Nicolae, care se bucură în ochii lui Dumnezeu de multă trecere, şi-i spuse, vorbind prin barba sa mare: - Leii tăi stau liniştiţi, sunt nişte creaturi foarte semeţe, pot să ţi-o spun! Însă e un câine mic, care aleargă chiar pe la marginea pământului, un terrier, uită-te şi tu, are să cadă acuma. Şi într-adevăr Bunul Dumnezeu văzu ceva, agitat, alb ca o luminiţă care dănţuia cam prin regiunea Scandinaviei, unde e şi aşa grozav de rotund totul. Şi se supără de-a dreptul şi-i reproşă Sfântului Nicolae că dacă leii lui nu-i plac, n-are decât să încerce să facă şi el alţii. La care, Sfântul Nicolae plecă din cer şi trânti uşa după el, aşa de tare, încât căzu o stea tocmai pe capul foxterrierului. Acum necazul era complet şi Bunul Dumnezeu trebuia să recunoască că el singur era vinovat de toate, şi se hotărî să nu-şi mai ai privirile de pe pământ. Şi aşa s-a întâmplat. Le-a lăsat mâinilor sale, care sigur sunt şi ele înţelepte, să-şi facă singure treaba, şi, deşi era şi el foarte curios să vadă cum are să arate în fond omul, privea necontenit spre pământ, în jos, unde, parcă să-i facă în ciudă, nu mai voia să se clintească nici o frunză. Ca măcar să mai aibă şi el o mulţumire după toate necazurile astea, e poruncise mâinilor sale să-i arate lui întâi omul, înainte să-i dăruie viaţa. Mereu le întreba, aşa cum fac copiii când se joacă de-a v-aţi ascunselea: - Gata? Dar auzea, ca răspuns, cum mâinile frământau mai departe şi atunci aştepta. I se părea că trece mult timp. Şi dintr-odată văzu ceva căzând prin spaţiu, ceva întunecat, venind parcă de undeva din apropierea lui. Cuprins de o presimţire urâtă, îşi strigă mâinile. Acestea apărură, murdare toate de lut, încălzite, tremurând. – Unde e omul? Le strigă el. Şi atunci dreapta se răsti la stânga: - Tu l-ai lăsat să cadă! – Te rog, spuse stânga mânioasă, tu voiai să faci totul singură, pe mine nu m-ai lăsat nici măcar să spun şi eu ceva. – Dar ar fi trebui să-l fi ţinut! Şi dreapta zvâcni deodată, ca şi cum şi-ar fi luat avânt să lovească. Apoi însă se răzgândi şi amândouă mâinile spuseră, întrecându-se una pe alta: - Era aşa de nerăbdător, omul. Mereu, tot voia să înceapă să trăiască. Noi amândouă n-am avut ce face, sigur, nici una din noi nu-i vinovată.
Însă Bunul Dumnezeu era supărat de-a binelea. Le împinse pe amândouă mâinile la o parte, căci îl împiedecau să vadă bine ce e pa pământ: - Nici nu vă mai cunosc, faceţi ce vreţi. Şi aşa au şi încercat mâinile de atunci, dar, oricât s-ar strădui, nu izbutesc altceva decât să înceapă să facă ceva. Fără Dumnezeu nu există desăvârşire pentru nici un fel de lucru. Şi iată, că, până la urmă, au obosit şi ele. Acum stau în genunchi toată ziua, şi fac penitenţă, aşa se povesteşte cel puţin. Nouă însă ni se pare că Dumnezeu se odihneşte, pentru că s-a supărat pe mâinile lui. Este încă, mereu, ziua a şaptea.
Am tăcut o clipă. Şi doamna Vecină a folosit tăcerea asta într-un chip foarte chibzuit. –Şi dumneata crezi că nu are să se mai ajungă niciodată la o împăcare? – O, ba da, am spus, cel puţin aşa sper.
- Şi când are să fie asta?
- Vedeţi, abia când Dumnezeu are să ştie cum arată omul, pe care mâinile l-au lăsat să cadă fără voia lui.
Doamna Vecină s-a gândit la asta, apoi a râs: - Dar pentru asta n-ar fi avut decât să se uite în jos… - Iertaţi-mă, am spus eu cu şiretenie, remarca dumneavoastră arată că ştiţi să pătrundeţi până în inima lucrurilor, dar povestea mea nu s-a terminat încă. Aşadar, atunci mâinile se trăseseră la o parte şi până ce Dumnezeu a privit iarăşi peste tot pământul, între timp mai trecuse iarăşi un minut, sau să spunem un mileniu, aceea ce după cum se ştie, e acelaşi lucru. În loc de un singur om erau de acum un milion de oameni. Dar erau cu toţii îmbrăcaţi. Şi cum pe vremea aceea moda era foarte urâtă şi asta făcea chiar şi chipurile să pară deformate, Dumnezeu şi-a făcut o impresie cu totul falsă şi (nu vreau s-o ascund) foarte proastă despre oameni. – Hm, a făcut Vecina şi voia să facă o observaţie. Eu însă n-am luat seama la ea şi am încheiat, accentuând bine cuvintele: - Şi din cauza asta este imperios necesar ca Dumnezeu să afle cum este cu adevărat omul. Să ne bucurăm că mai există şi unii care să-i spună… Dar, doamna Vecină nu se bucura încă. – Şi cine ar fi aceştia, vă rog? – Simplu, copiii şi din când în când şi oamenii aceia care pictează, scriu povestiri, clădesc… - Ce clădesc adică, biserici? – Da, şi chiar şi altceva, mai ales…
Doamna Vecină clătină încet din cap. unele lucruri i se păreau de-a dreptul uimitoare. Trecusem acum de casa ei şi ne reîntorceam, fără să ne grăbim. Dintr-odată ea se înveseli foarte tare şi râse: - dar, ce prostie, Dumnezeu este doar atotştiutor. Ele ar fi trebuit să ştie foarte bine de unde venea, de pildă, păsărica aceea. Mă privea triumfătoare. Eu fui puţin descumpănit, trebuie să recunosc. Dar când mi-am revenit din surpriză, am izbutit să-mi alcătuiesc o expresie cât se poate de serioasă a feţei: - Iubită doamnă, i-am explicat eu, asta este, la drept vorbind, o altă poveste, de sine stătătoare. Dar, ca să nu credeţi că ar fi, doar aşa, o scuză din partea mea (fireşte, ea se apără spunând că nici nu se gândise la asta), am să vă spun pe scurt: Dumnezeu are toate însuşirile, bineînţeles. Dar înainte ca el să fi ajuns în situaţia să şi le îndrepte – toate deopotrivă – asupra lumii, toate, i se păreau a fi o singură mare forţă. Nu ştiu dacă mă exprim lămurit. Dar însuşirile acestea ale lui s-au specializat în raport cu lucrurile şi au devenit până la un anumit punct îndatoriri. A trebuit să-şi dea osteneala să le deosebească, pe fiecare. Au fost chiar conflicte. (De altminteri, ca o remarcă: eu vă spun toate acestea numai dumneavoastră şi nu trebuie în nici un caz să le povestiţi şi pe astea mai departe copiilor.) – Ce te gândeşti dumneata, mă aprobă ascultătoarea mea.
- Vedeţi, dacă ar fi trecut chiar atunci pe acolo în zbor un înger cântând: Tu, care le ştii pe toate, atunci totul ar fi fost foarte bine…
- Şi această poveste ar fi fost de prisos?
- sigur, am întărit eu. Acum voiam să-mi iau rămas bun. – Dar dumneata le ştii toate aşa, sigur? –Ştiu foarte sigur, am răspuns eu aproape solemn. – Atunci am astăzi ce să le povestesc copiilor! – Şi eu mi-aş lua cu plăcere libertatea să ascult cum le spuneţi. Acum rămâneţi cu bine. – Rămâi cu bine, mi-a răspuns ea.
Apoi s-a mai întors o dată: - Dar de ce tocmai îngerul acesta… Doamnă Vecină, i-am spus eu întrerupând-o, îmi dau seama acum că cele două drăgălaşe fetiţe ale dumneavoastră nu întreabă atât de multe doar pentru că sunt copii… - Ci? M-a întrebat curioasă Vecina. – vedeţi, medicii spun că există anumite lucruri care se transmit prin moştenire… Doamna vecina mea m-a ameninţat cu degetul. Ne-am despărţit totuşi ca buni prieteni.
Când am întâlnit-o o dată pe scumpa mea Vecină(de altfel după o pauză destul de lungă), nu era singură, astfel că nu a m putut afla dacă le spusese fetelor ei povestea mea şi cu ce rezultat. Această îndoială mi-a risipit-o o scrisoare pe care am primit-o la scurtă vreme după aceea. Cum nu am primit de la expeditorul ei îngăduinţa să o fac publică, trebuie să mă mărginesc să povestesc cum se termina această scrisoare şi, povestind asta, se va recunoaşte uşor de unde venea. Se încheie cu aceste vorbe: „Eu şi încă alţi cinci copii anume pentru că sunt împreună cu ei”.
Îndată după primirea scrisorii, eu am răspuns după cum urmează: „Dragi copii, vă cred bucuros că basmul despre mâinile lui Dumnezeu v-a plăcut; şi mie îmi place. Cu toate acestea, eu nu pot s vin până la voi. Nu vă supăraţi pe mine pentru asta. Cine ştie, poate că nici nu e sigur că am să vă plac. Eu nu am un nas frumos, şi dacă, aşa se întâmplă uneori, nasul meu are în vârf şi un mic coş roşu, atunci veţi fi toată vremea cu ochii la punctuleţul acesta. Şi toate acestea nu ar fi deloc frumoase pentru mine. Din cauza asta vă propun o altă cale de ieşire. Noi avem (chiar dacă n-o socotim pe mama) o grămadă de prieteni şi cunoştinţe comune, care nu sunt copii. O s aflaţi şi voi cine sunt aceştia. Acestora eu am să le povestesc din timp în timp câte o poveste, şi voi s-o primiţi de la ceşti mijlocitori încă şi mai frumoasă decât aş putea eu să o întocmesc. Căci sunt şi poeţi mari printre aceşti prieteni ai noştri. N-am să vă spun dinainte despre ce are să fie vorba în poveştile mele. Dar, cum pe voi nu vă preocupă nimic atât de mult ca Bunul Dumnezeu şi nimic altceva nu e mai aproape de inima voastră, am să adaug la fiecare prilej ce mai ştiu despre el. şi, dacă ceva n-are să fie cum se cuvine în privinţa asta, atunci scrieţi-mi iarăşi o scrisoare frumoasă, sau rugaţi-o pe mama să-mi spună. Căci este cu putinţă ca în unele locuri să mă înşel, a trecut doar atât de mult de când am auzit şi eu poveştile cele mai frumoase, şi de atunci a trebuit să mai iau seama şi la multe care nu sunt atât de frumoase. Lucruri din astea se întâmplă în viaţă. Cu toate acestea, viaţa este ceva de-a dreptul superb: şi despre asta o să fie deseori vorba în poveştile mele. Şi cu asta vă sărut – Eu, şi eu doar, numai din cauză că sunt unul care sunt împreună cu ei”.
vezi mai multe texte de: Rainer Maria Rilke
Împărtăşeşte-ne opinia ta:
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
Comentarii:
Cu drag Rosa. Învățând despre alții, învățăm despre noi.
Gerra Orivera
joi, 30 iunie 2016
O lectura deosebita . Multumesc Gerra Olivera pentru postarea ei
Rosa
duminică, 26 iunie 2016
Adrian Maniu
Al. O. Teodoreanu
Alecu Donici
Alecu Russo
Alexandru Alexianu
Alexandru Bogdanovici
Alexandru Hrisoverghi
Alexandru Macedonski
Alexandru Philippide
Alexandru T. Stamatiad
Alexandru Vlahuţă
Alexei Mateevici
Andrei Mureşanu
Anonim
Anton Pann
Artur Enăşescu
Benjamin Fondane
Bogdan Petriceicu Haşdeu
Calistrat Hogaș
Camil Petrescu
Carmen Sylva
Cezar Bolliac
Cincinat Pavelescu
Constantin Mille
Constantin Negruzzi
Constantin Oprişan
Costache Conachi
Costache Ioanid
Dan Botta
Demostene Botez
Dimitrie Anghel
Dimitrie Bolintineanu
Dimitrie Gusti
Dosoftei
Duiliu Zamfirescu
Dumitru Iacobescu
Dumitru Theodor Neculuță
Elena Farago
Elena Văcărescu
Emil Botta
Emil Cioran
Eusebiu Camilar
Gavril Rotică
George Bacovia
George Coşbuc
George Ranetti
George Topîrceanu
George Tutoveanu
Gheorghe Sion
Grigore Alexandrescu
Iancu Văcărescu
Ienăchită Văcărescu
Ilarie Voronca
Ioan Budai Deleanu
Ioan Iacob Hozevitul
Ioan S. Neniţescu
Ioanid Romanescu
Ion Barbu
Ion Heliade-Rădulescu
Ion Luca Caragiale
Ion Minulescu
Ion Neculce
Ion Șiugariu
Iosif Trifa
Iulia Haşdeu
Leonid Dimov
Lucian Blaga
Magda Isanos
Mateiu Ion Caragiale
Matilda Cugler-Poni
Mihai Eminescu
Mihail Kogălniceanu
Mihail Săulescu
Mihail Sadoveanu
Mircea Demetriade
Mircea Eliade
Nichifor Crainic
Nichita Stănescu
Nicolae Iorga
Nicolae Labiş
Octavian Goga
Panait Cerna
Radu D. Rosetti
Radu Gyr
Radu Stanca
Ştefan Octavian Iosif
Ștefan Petică
Traian Demetrescu
Tristan Tzara
Tudor Arghezi
Vasile Alecsandri
Vasile Cârlova
Vasile Conta
Vasile Militaru
Veronica Micle
Victor Eftimiu
Virgil Carianopol
Vladimir Streinu
Zorica Laţcu
Agatha Bacovia
Alexandru Andriţoiu
Alexandru Andrieş
Alexandru Busuioceanu
Alexandru Colorian
Alexandru Lungu
Alice Călugăru
Ana Blandiana
Ancelin Roseti
Andrei Ciurunga
Anghel Dumbrăveanu
Ara Alexandru Șișmanian
Aron Cotruș
Arsenie Boca
Aurel Dumitrașcu
Aurel Pastramagiu
Aurel Rău
Benedict Corlaciu
Camil Baltazar
Camil Poenaru
Cassian Maria Spiridon
Cezar Baltag
Cezar Ivănescu
Christian W. Schenk
Claudia Millian Minulescu
Cleopatra Lorințiu
Constanţa Buzea
Constantin Berariu
Constantin Michael-Titus
Constantin Noica
Corneliu Coposu
Corneliu Vadim Tudor
Dan Deşliu
Dan Rotaru
Daniel Drăgan
Daniel Turcea
Darie Novăceanu
Dimitrie Ciurezu
Dimitrie Stelaru
Dinu Flămând
Dominic Stanca
Dumitru Corbea
Dumitru Matcovschi
Dumitru Pricop
Dumitru Țiganiuc
Elena Armenescu
Elena Liliana Popescu
Emil Brumaru
Emil Isac
Eta Boeriu
Eugen Cioclea
Eugen Ionescu
Eugen Jebeleanu
Filip Brunea-Fox
Florența Albu
Gabriela Melinescu
Gellu Dorian
Gellu Naum
Geo Bogza
Geo Dumitrescu
George Călinescu
George Dan
George Drumur
George Lesnea
George Meniuc
George Ţărnea
Ghenadie Nicu
Gheorghe Azap
Gheorghe Grigurcu
Gheorghe Istrate
Gheorghe Pituţ
Gheorghe Tomozei
Gheorghe Zanat
Gherasim Luca
Grigore Hagiu
Grigore Vieru
Horia Vintilă
Ileana Mălăncioiu
Ioan Alexandru
Ioan Flora
Ion Brad
Ion C. Pena
Ion Caraion
Ion Dodu Bălan
Ion Horea
Ion Iuga
Ion Miloș
Ion Monoran
Ion Pachia-Tatomirescu
Ion Pillat
Ion Pribeagu
Ion Scriba
Ion Stratan
Ion Vinea
Iulian Boldea
Iulian Vesper
Leo Butnaru
Leonida Lari
Lucian Avramescu
Marcel Breslaşu
Maria Banuș
Mariana Marin
Marin Iorda
Marin Sorescu
Max Blecher
Mihai Beniuc
Mihai Codreanu
Mihai Ursachi
Mihu Dragomir
Mircea Cărtărescu
Mircea Ciobanu
Mircea Dinescu
Mircea Ivănescu
Mircea Manolescu
Mircea Micu
Mircea Pavelescu
Mircea Streinul
Miron Radu Paraschivescu
Nichita Danilov
Nicolae Corlat
Nicolae Dabija
Nicolae Davidescu
Nicolae Neagu
Nicolae Țațomir
Nina Cassian
Nora Iuga
Octav Sargețiu
Octavian Paler
Otilia Cazimir
Palaghia Eduard Filip
Paul Sava
Pavel Boțu
Pavel Coruț
Petre Ghelmez
Petre Stoica
Petru Creţia
Radu Cârneci
Radu Tudoran
Rodica Elena Lupu
Romulus Guga
Romulus Vulpescu
Sașa Pană
Sesto Pals
Simion Stolnicu
Sorin Cerin
Spiridon Popescu
Ştefan Augustin Doinaş
Ştefan Baciu
Ștefan Radof
Stefan Tanase
Ștefania Stâncă
Stephan Roll
Theodor Damian
Traian Calancia
Traian Chelariu
Traian Dorz
Traian Furnea
Tudor George
Tudor Vianu
Valeria Boiculesi
Valeriu Gafencu
Vasile Copilu-Cheatră
Vasile Posteucă
Veronica Porumbacu
Victor Sivetidis
Victor Tulbure
Virgil Diaconu
Virgil Gheorghiu
Virgil Teodorescu
Zaharia Bârsan
Zaharia Stancu
Adam Puslojić
Adelbert von Chamisso
Ady Endre
Afanasii Fet
Ahmad Shamlou
Ahmet Hașim
Alain Bosquet
Albert Camus
Alberto Blanco
Alberto Serret
Alceu
Aldo Palazzeschi
Alejandra Pizarnik
Alejo Carpentier y Valmont
Aleksandr Blok
Aleksandr Puşkin
Aleksandr Soljeniţîn
Alexander Penn
Alfred de Musset
Alfred, Lord Tennyson
Alphonse de Lamartine
Amalia Iglesias Serna
Anaïs Nin
Anatole France
André Breton
André Marie Chénier
Anna Ahmatova
Anne Sexton
Antoine de Saint-Exupery
Antonio Machado
Áprily Lajos
Arany János
Arhiloh
Aristóteles España
Arthur Rimbaud
Attila József
Baba Tahir
Babits Mihály
Balázs Béla
Bartók Béla
Bella Ahmadulina
Bertolt Brecht
Blas de Otero
Bob Dylan
Boris Pasternak
Carl Sandburg
Carlos Drummond de Andrade
Cecilia Meireles
Cesar Vallejo
Cesare Pavese
Charles Baudelaire
Charles Bukowski
Charles Guérin
Charles Perrault
Charles Simic
Christian Morgenstern
Cintio Vitier
Concha Urquiza
Coral Bracho
Dante Alighieri
David Avidan
Dino Campana
Dmitry Merezhkovsky
Dsida Jenő
Du Fu
Edgar Allan Poe
Edith Sodergran
Eduardo Galeano
Edward Estlin Cummings
Edward Hirsch
Efraín Barquero
Efrain Huerta
Eli Galindo
Elizabeth Barrett Browning
Elizabeth Bishop
Emile Verhaeren
Emily Dickinson
Enriqueta Ochoa
ERĀQI
Erich Fried
Erich Kastner
Estanislao del Campo
Eugenio Montale
Eugenio Montejo
Eunice Odio
Evgheni Evtuşenko
Ezra Pound
Fadwa Tuqan
Farkas Árpád
Federico Garcia Lorca
Félix Grande
Feodor Dostoievski
Fernando Pessoa
Fiodor Tiutcev
Firdousi
Forugh Farrojzad
Francesco Petrarca
Francis Jammes
Francois Villon
Franz Kafka
Friedrich Hölderlin
Friedrich Nietzsche
Friedrich von Schiller
Gabriela Mistral
Gabriele d'Annunzio
Georg Trakl
George Gordon Byron
Gérard de Nerval
Gerhard Fritsch
Giacomo Leopardi
Giambattista Basile
Giorgios Seferis
Giosuè Carducci
Giuseppe Ungaretti
Guillaume Apollinaire
Gunnar Ekelof
Gunter Grass
Gustaf Munch Petersen
Hafez
Heinrich Heine
Henry Wadsworth Longfillow
Henry Wadsworth Longfillow
Hermann Hesse
Herta Muller
Hiba Abu Nada
Hilde Domin
Homer
Horiguchi Daigaku
Howard Nemerov
Hristo Botev
Iannis Ritsos
Ingeborg Bachmann
Iosif Brodski
Ismail Kadare
Ivan Bunin
Jabra Ibrahim Jabra
Jack Kerouac
Jacques Prevert
Jaishankar Prasad
James Weldon Johnson
Jan Twardowski
Jean de La Fontaine
Jeanne-Marie Leprince de Beaumont
Jenny Joseph
Jidi Majia
Joachim Ringelnatz
Joan Maragall
Johann Wolfgang von Goethe
John Berryman
John Keats
John Milton
Jorge Guillén
Jorge Luis Borges
Jorge Teillier
José Ángel Buesa
José Antonio Ramos Sucre
José Emilio Pacheco
José Eustacio Rivera
Jose Hernandez
José Martí
José Saramago
Jose Watanabe
Joy Harjo
Juan Gregorio Regino
Juan Ramón Jiménez
Juana de Ibarbourou
Juhász Gyula
Jules Romains
Julio Cortázar
Julio Flórez Roa
Kabir
Kalidasa
Karin Boye
Kenneth Patchen
Khalil Gibran
Kobayashi Issa
Kobayashi Issa
Kölcsey Ferenc
Konstantin Balmont
Konstantin Simonov
Konstantinos Kavafis
Kostas Varnalis
Kosztolányi Dezső
Krzysztof Kamil Baczyński
Kusano Shinpei
Langston Hughes
Lao Tse
Leah Lakshmi Piepzna-Samarasinha
Leopold Sedar Senghor
Lev Tolstoi
Li Po
Lina de Feria
Lisa Zaran
Louis Aragon
Louise Gluck
Ludwig Fulda
Ludwig Uhland
Luis Cernuda
Luis de Góngora y Argote
Luís Vaz de Camões
Mahmoud Darwish
Manuel del Cabral
Marc Chagall
Marc Girardin
Margaret Atwood
Margarita Michelena
Margo Tamez
Marguerite Yourcenar
Marina Ţvetaeva
Mario Benedetti
Mario Vargas Llosa
Màrius Torres
Mark Talov
Matsuo Basho
Maurice Maeterlinck
Maxim Gorki
Menelaos Ludemis
Michelangelo
Miguel de Unamuno
Miguel Hernández
Miguel Perez Ferrero
Mihail Lermontov
Moulavi
Muhsin Al-Ramli
Murilo Mendes
Nahapet Kuceac
Najwan Darwish
Nancy Morejón
Nazim Hikmet
Nicanor Parra
Nicolás Guillén
Nikolai Rubţov
Nikolaus Lenau
Nikolay Gumilyov
Nikos Karouzos
Nima Youshij
Octavio Paz
Odisseas Elytis
Olaf Bull
Omar Khayyam
Ömer Faruk Toprak
Oscar Wilde
Osip Mandelştam
P Mustapaa
Pablo Neruda
Pablo Picasso
Par Lagerkvist
Paramahansa Yogananda
Patrícia Galvão (Pagu)
Paul Celan
Paul Eluard
Paul Valéry
Paul Verlaine
Paulo Coelho
Pavol Janík
Pedro Salinas
Percy Bysshe Shelley
Pierre de Ronsard
Pilinszky János
R. S. Thomas
Rabindranath Tagore
Rafael Alberti
Rafael Obligado
Rainer Maria Rilke
Ralph Waldo Emerson
Rasul Gamzatov
Refaat Alareer
Reményik Sándor
Rene Char
Richard Bach
Rimma Kazakova
Robert Burns
Robert Desnos
Robert Frost
Roberto Bolaño
Rolando Cárdenas
Rosario Castellanos
Roy Fisher
Rubén Darío
Rudyard Kipling
Rumi
Ryōkan Taigu
Saadi
Şabestari
Saint-John Perse
Salamon Ernő
Salvatore Quasimodo
Samuel Taylor Coleridge
Sándor Márai
Sandor Petofi
Sappho
Sara Teasdale
Seamus Heaney
Serghei Esenin
Silva Kaputikyan
Sir Muhammad Iqbal
Sohrab Sepehri
Stephane Mallarme
Stephen Crane
Sylvia Plath
T.S. Eliot
Tadeusz Różewicz
Tahsin Saraç
Taras Șevcenko
Tassos Leivaditis
Ted Hughes
Thomas Moore
Titos Patrikios
Tomas Tranströmer
Tóth Árpád
Vasko Popa
Velimir Hlebnikov
Vera Pavlova
Vicente Aleixandre
Victor Hugo
Vinicius de Moraes
Vladimir Maiakovski
Vladimir Nabokov
Voltaire
Vörösmarty Mihály
W. H. Auden
Walt Whitman
Walther von der Vogelweide
Wang Wei
Wilhelm Busch
William Blake
William Butler Yeats
William Carlos Williams
William Ernest Henley
William Shakespeare
William Wordsworth
Wislawa Szymborska
Yahya Benekay
Yuri Kageyama
Pianul a fost inventat de un italian - Bartolomeo Cristofori în anul 1698
1791 -S-a născut poetul austriac Franz Grillaparzer (m.21.01.1872).
1908 -S-a născut fizicianul Edward Teller, creator al bombei cu hidrogen.
”Poezia sa, în cea mai mare parte, deşi construită în note grave
Cuvinte mari, abia atingându-se..., valery
Cultivare, cultură și împărtășire!
Zidul de Mărgean, narcispurice
Scrierile poetului conțin informații atât despre motivele și
Trilogia HISTORIARUM, nicu hăloiu
Cartea poate fi achiziționată de pe site: libris.ro
Pelerin pe Calea Luminii - 101 sonete creștine, maria.filipoiu
Vă mulțumesc din suflet domnule Andrei Stomff, pentru minunata carte
Zidul de Mărgean, Emilian Lican
Distribuie: