- Acasă
- Asa ne-au plecat evreii
I.-IN LOC DE PREFATA
Poate sa para ciudat dar eu nu sunt un fiu al poporului lui Israel. Ma consider insa un om la fel cu toti ceilalti , cei care s-au nascut intamplator la scurta vreme dupa cel de al doilea razboi mondial , fie ca s-a intamplat aici sau aiurea , in semnul lui Dumnezeu , al lui Budha , Moise sau Alah.
Popoarele sunt alcatuite , la fel ca si aliajele , din elemente diferite . Primele au ca liant istoria comuna a etniilor din care sunt formate , istorie pe care o scriu impreuna , pentru ca traiesc si uneori mor in aceiasi tara sau pentru aceiasi tara.
Celelalte se formeaza si rezista obligate de legile materialiste ale unor stiinte exacte care fac si ele parte din lumea ce ne inconjoara.
Amandoua , si popoarele si aliajele dau tarie , dau putere si prin rezistenta , asigura viitorul .
Eu sunt insa astazi , gata sa ma intorc in secolul trecut , spre sfarsitul deceniului al saselea , si sa rememorez felul in care aliajul poporului roman a fost slabit treptat pentru ca treptat , ne-au plecat evreii.
Pentru mine totul a inceput cu….
II.- JEAN KOBILOVICI (1)
Pe garduri si pe zidurile unor blocuri vechi , inca mai scrie cu rosu “Votati soarele”. Nu stiu ce inseamna. Am abia 4 ani si am invatat sa citesc asa ca aceasta inscriptie este numai un exercitiu de recunoastere a literelor. Semnificatia? – poate mai tarziu. Pe langa litere , invatasem ca trebuie sa privesc cu atentie ceea ce intalnesc si sa memorez cat mai mult.
***
Dupa fiecare masa de pranz , mama ma trecea la somn obligatoriu. Dormeam cu nerabdare , daca se poate spune asa , pentru ca asteptam sa se faca dupa-amiaza si sa inceapa programul de citire.
Pe la patru si jumatate , Jenica Doncea , urmat la scurt timp de Coca Doncea , vecinii nostrii ce mi-au marcat viata intelectuala , se intorceau de la serviciu . Abia aveau timp sa manance ceva si subsemnatul se infiinta mot si se instala in varful canapelei din sufrageria lor, cu ziaul Informatia Bucurestiului in brate , asteptand sa inceapa lectia.
Si lectia incepea . Unul dintre cei doi profesori la propriu si la figurat , ma lua pe genunchi , imi tinea in fata ziarul si incepea lectia.
- I de la Ion , spunea cel ce incepea programul.
- I de la Ion , repetam cu gravitate , de parca as fi rostit un discurs in Senatul roman.
- N de la Nicolae , continua profesorul.
- N de la Nicolae , repetam cu mandrie.
Si lectia continua timp de 20-30 de minute , pentru ca mai mult nu rezistam sa fiu atent. Cel care luase intitiativa in ziua respectiva ma punea apoi sa rostesc numai numele literei pe care mi-o arata cu un betisor , sa incerc sa le rostesc legate pe cat se putea si , in sfarsit , sa incerc sa rostesc cuvantul in intregime.
De la Informatia Bucurestiului am luat primele informatii si oricate am mai acumulat intre timp , ar mai fi loc suficient in creierul meu. Poate ca ar fi mai potrivit sa spun ca a mai ramas loc prea mult.
Pentru tot ceea ce a insemnat cititul in viata mea de pana acum , langa fiecare carte din biblioteca mea sau de pe noptiera se afla si chipurile celor doi oameni deosebiti care m-au invatat sa citesc si mi-au inoculat dragostea pentru pagina tiparita.
***
- Orice informatie poate fi utila candva , incercasera sa ma convinga Coca si Jenica Doncea , amandoi profesori de istorie si vecini buni dintr-un cartier aflat la limita dintre centrul si periferia unui Bucuresti ce astazi este doar amintire. Ei au fost primii mei profesori de limba romana , la acea vreme , numai citit.
Parintii Cocai Doncea au fost primul exemplu de aliaj uman indestructibil. Bunicul meu de ocazie era un fost ofiter de cavalerie al armatei romane , inalt si spatos , drept ca un brad desi avea spre 70 de ani. Venise in Bucuresti de undeva de pe langa Ramnicu Sarat . Sotia lui era unguroaica, Margi cum o striga “domnul Nicolau” ( n-am stiut niciodata care i-a fost prenumele pentru ca nimeni nu i se adresa decat cu acest apelativ) , o unguroaica blanda , tipul de gospodina perfecta care toata ziua se invartea prin casa si prin curte pentru a le tine perfect curate. Margi gatea minunat pentru ai ei dar si pentru mine , “nepot de ocazie “ pe care il rasfata cu tot ce era mai bun.
Daca ei nu ar fi fost in apropierea mea , atunci cand eram ca un burete , dornic sa absorb toata lumea din jurul meu , poate ca astazi nu as fi incercat sa astern pe hartie amintirile unui pui de om neevreu.
***
Ii spunea toata lumea “nea Jean” . Aflat la varsta a treia , pe la sfarsitul anilor ’50 ai secolului trecut , nea Jean facea parte din comunitatea de oameni ce inca isi lingea ranile lasate de razboi , comunitate gazduita in parte si de bulevardul Tolbuhin , asa cum am mai spus , zona tampon dintre centrul orasului si mahalaua Iancului.
Noi fuseseram izgoniti din Cotroceni si inghesuiti intr-o casa de la capatul bulevardului , la nr.158 langa un parculet foarte frumos si linistit .
Razboiul , un eveniment din care nu intelegeam mai nimic , se sfarsise dar lasase in sufletele generatiei parintilor mei urme greu de acoperit asa incat lumea era inca dornica de liniste , de taifasuri purtate pe bancile parcului care purta nume bulevardului , dornica sa iti intinda mana si daca ai nevoie sa te ajute.
Jean Kobilovici era suficient de batran ca sa nu mai doreasca sa fie si bogat . Bogatia nu i-ar mai fi folosit la nimic. Hitler avusese grija sa il lase singur in Romania. Sotia si fiul ii murisera in razboi . Uneori , cand isi pierdea serile pe bancuta , alaturi de tata , povestea cu ochii stralucind discret , ca Dumnezeu il ajutase numai pe el.
“ Obtinusem hartiile necesare pentru a pleca in refugiu cu familiile , multi evrei ingroziti de ceea ce se auzea ca se intampla in Europa cotropita . Ne imbarcaseram din Gara de Nord , intr-un tren ca vai de lume , dimineata pe la ora 5. Cateva ore ne-au tinut in gara fara sa ni se dea nicio explicatie pe care de altfel , noi nu aveam curaj sa o cerem . Cand deja ne intrebam daca ne mai lasa sa plecam sau nu , trenul nostru , un alt fel de tren al mortii , s-a pus in miscare. Nu stiam si nici nu banuiam ce ne asteapta foarte curand . Cu totii ne gandeam ca greutatile vor incepe acolo unde va ajunge fiecare . Abia tarandu-se , trenul inainta spre Ploiesti , unde , in gara , trebuia sa ne intalnim cu seful comunitatii noastre de acolo , Marcus si nu mai stiu cum. El avea sa ne dea un nou set de hartii cu noile domicilii ale fiecarei familii, in diverse localitati de la Ploiesti pana spre Cluj . Trebuie sa fi fost un om tare bun care isi risca viata si linistea pentru a obtine de la Bucuresti , chiar de la cabinetul lui Antonescu , aprobarile pentru asigurarea refugiilor noastre. Din pacate nu am apucat sa il cunosc.
Cu cativa kilometrii inainte de Ploiesti , trenul a fost oprit in camp . Nu se vedea nicio locuinta , nicio asezare apropiata ci numai cateva camioane nemtesti , insirate intr-o coloana ce stationa nu departe.
Apoi a inceput nebunia . Din ambele parti , de sub nivelul rambleului , ridicat cu cel putin 1 metru in zona respectiva , au inceput sa traga orbeste cu mitraliere mari. N-am apucat sa gandesc sau sa fac nimic . Gloantele intrau prin partea de jos a compartimentului si ieseau prin tavanul culoarului comun. Stateam pe locul de langa usa si m-am ridicat sa ii trag pe ai mei desi nu avea niciun sens pentru ca se tragea si din partea cealalta deopotriva . O valiza de lemn a fost lovita de un glonte si o bucata mai mare m-a lovit in cap . Am lesinat si am cazut pe podea . Nimic din ceea ce a urmat nu pot sa descriu si nici nu vreau sa imi imaginez. Mi-am revenit in simtiri mai tarziu , nu stiu dupa cat timp . Eram strivit de mai multe trupuri fara viata , din care se scurgea sange inca. Printre ele , sotia mea si fiul meu , zaceau fara suflare. Nu se multumisera sa ne ucida ci dorinta lor fusese sa ne jefuiasca . Bagajele erau toate aruncate prin compartiment si ravasite . Sotiei mele ii lipsea verigheta si ceasul si atunci am observat ca nici eu nu mai aveam nici ceas si nici inel si verigheta. Mi-am pipait braul si am simtit ca era la locul lui , cu mare parte din agoniseala noastra , ascunsa acolo.
Am iesit pe culoar golindu-mi stomacul pe acei morti nevinovati pentru ca ochii mei nu puteau suporta ca fiind adevarat ceea ce vedeau .
Afara , campul parea pustiu . Nu se mai vedeau nici camioanele si nici vreo alta miscare nu se observa.
Am coborat din vagon mai mult tarandu-ma . Acele clipe nu pot fi descrise si nici nu incerc sa mi le amintesc decat acum , pentru voi , ca sa intelegeti cum traiesc astazi.
M-am indreptat spre locomotiva , desi era putin probabil sa mai existe mecanic si fochist . I-am zarit dar erau si ei la fel de morti ca cei din vagoane.
Va puteti inchipui ce blestem este sa te trezesti singur supravietuitor printre o multime de trupuri aproape reci , printre care si cele ale celor mai dragi fiinte din lume , copilul si sotia? Nici sa nu incercati . Veti avea , la fel ca mine , cosmaruri in nenumarate nopti .
M-am intors la compartimentul nostru . Ma gandeam sa imi iau trupurile alor mei si sa fac ce cu ele? As fi reusit probabil sa le tarasc pana afara , pe camp . Si apoi? Ce sa fac ? sa incerc sa le ingrop acolo , cu lopata de aruncat carbuni din locomotiva ? Urmele ar fi aratat ca cineva a scapat . Nu ar fi existat un mormant adevarat ci doar un simulacru. Ai mei erau deja la Dumnezeu . Trebuia sa fug intr-un fel de acolo si sa vad ce se intampla mai tarziu .
Am plecat pe camp , mergand ca un om beat , cainadu-ma pentru soarta care ma lovise atat de crunt , intrebandu-ma daca procedez bine ca las trupurile celor dragi acolo , negandindu-ma la ce voi face in urmatoarea ora.
La un moment dat , dupa cateva sute bune de metrii de mers prin lanul de grau , am cedat si am cazut lesinat.
Nu stiu cat am zacut respirand mirosul de grau gata de a fi cules. M-au trezit probabil zgomotele unei drezine care se indrepta spre locomotiva inerta.
Am privit cu grija printre spice . Cei doi oameni care sosisera , incercau , unul sa se urce pe locmotiva iar celalalt mergea de-a lungul trenului , spre capatul acestuia .
Nu puteam auzi ce isi spuneau .
Dupa cateva minute , s-a urcat si cel de al doilea pe tender si de acolo a coborat in cabina locomotivei. A durat destul de mult pana au reusit sa o porneasca iar cand , probabil din obisnuinta au tras sirena , am simtit ca lumea se rastoarna brusc . Zgomotul acela al aburului sfichiuind vazduhul era semnul definitivei despartiri de cei dragi , ramasi in grija unor oameni pentru care nu insemnau nimic. Stiam deja ca nu se mai poate face nimic pentru ei dar ma durea si trupul si mintea pentru ca nu puteam sa ii duc macar in cimitirul nostru , sa se odihneasca si trupurile lor langa cele alor nostrii.
Cand a pornit , incet , impingand drezina cu gratarul din fata al locomotivei , trenul mortii din inima Baraganului a pus capat vietii mele de pana atunci , schimbandu-mi brusc drumul spre nicaieri , spre nimic.
A trecut multa vreme pana am reusit sa ma ridic si sa plec , intr-o directie la intamplare , prin lanul de grau. Trebuia sa gasesc un drum de exploatare iar apoi sa merg spre dreapta sau spre stanga , dupa impulsul momentului. As fi preferat sa ma indrept spre Bucuresti dar habar nu aveam incotro este acesta daca ma indepartam prea mult de linia ferata.
Drumul dintre lanuri a aparut curand si nu mi-a fost greu sa apreciez incotro sa o iau. Mergeam ca un automat , impiedicandu-ma de sleaurile adanci , sapate de rotile carutelor , cazand uneori dar ridicandu-ma imediat pentru ca se insera deja si mi-era teama sa fiu singur in prima noapte de singuratate .
Nu spun ca Dumnezeu m-a pedepsit si nici nu intreb de ce trebuia sa se intample asa . Poate ca pur si simplu asa trebuia . Pot sa plang dar nu pot sa ma plang . Probabil mergeam si plangeam inconstient . Nu-mi amintesc lacrimi care sa imi curga pe obraz dar sigur pe dinlauntrul meu era potop.
Cand am zarit prima casuta , undeva in departare , mi-am dat seama ca trebuie sa caut o explicatie pentru le-o oferi celor pe care ii intalnesc si de la care voi cere un oarece ajutor sa ma intorc in Bucuresti.
Si ce poveste sa inventez oare ? Ceva destul de credibil si suficient de putin interesant ca sa nu starneasca cine stie ce comentarii.
M-am oprit si m-am asezat pe marginea drumului . Am cautat in buzunare si am vazut ca ucigasii nu se deranjasera sa imi ia si banii de hartie . Aveam suficienti bani pregatiti ca sa rezistam la noua noastra casa , cel putin 2-3 luni de zile. Noua noastra casa ? A mea , daca nu ma incurc pe drum , va fi probabil tot cea veche iar a lor cine stie unde va fi ?
Mi-am amintit ca sunt actor si mi-am impus sa ma comport ca un proaspat trezit dintr-o betie crunta . Nu stiam cum arat decat de la piept in jos iar asta ma lasa sa vad niste haine botite , pline de pete maronii . Simteam , undeva in zona tamplei drept , un cheag de sange si atingerea acelui loc ma durea suficient de mult incat sa imi dea lacrimile .
Nu puteam sa spun decat ca , probabil fiind foarte beat , am cazut dintr-un tren care mergea spre Bucuresti . Directia din care veneam precum si faptul ca nu aveam habar unde era soseaua fata de linia ferata , nu imi permiteau sa inventez ceva mai bun.
M-am ridicat si am pornit sa ma apropii de acea casuta pe care o zarisem mai devreme.
N-a durat mult pana sa ajung la poarta ei. Inauntru se vedea prin fereastra , o lampa cu gaz , in care palpaia o flacaruie galbejita . Am batut in poarta si un caine mare si negru (orice culoare ar fi avut , eu tot negru l-as fi vazut) s-a repezit sa ma latre , sarind cu labele din fata pana la partea de sus a ulucilor.
Foarte curand , din casa a iesit un batbat voinic a carui varsta era greu de ghicit . Dupa mers parea sa fie destul de puternic dar avea chipul obosit al unui varstnic. Ma privea linistit , stiind probabil ca nu aveam nicio sansa sa ii produc vero vatamare , cata vreme era mult mai puternic decat mine si mai avea si cainele acela mare si negru de partea lui.
- Ce s-a intamplat ? Ce doriti ? ma intreba fara niciun tremur in voce
- Nu stiu ce sa va spun si nici nu stiu ce sa va cer . As vrea in primul rand o cana de apa si daca se poate ceva de mancare pentru care va platesc atat cat cereti.
- Va pot da si apa si ceva de mancare din ceea ce avem noi . Despre plata vom discuta mai tarziu. Nu o sa va iau pielea care si asa pare destul de uzata dupa cat se vede , zise ridicand lampa cu gaz ca sa ma vada mai bine.
- Si eu as vrea sa ma vad intr-un ciob de oglinda , ca sa incerc sa ma recunosc , am zis eu , oarecum precaut.
Imi deschise poarta , soptindui ceva cainelui care pleca imediat spre ceardacul casei , unde se urca si se intinse langa usa.
Am intrat stiind ca ceva mai rau decat cele petrecute pana acum , nu mi se mai putea intampla pe ziua de astazi.
In casa , pe lavita mare , asezata strategic cu fata spre soba cu plita folosita si la gatit , statea o femeie , probabil de varsta apropiata cu cea a barbatului , cu un gherghef micut si cu multe fire de lana colorate agatate de etamina intinsa bine si pe care se contura deja ceva nedeslusit pentru mine.
Barbatul mi-a asezat un scaun langa masa , a pus lampa chiar in mijlocul acesteia si m-a privit fara sa rosteasca niciun cuvant. Astepta probabil sa incep eu sa povestesc ceva iar eu incercam sa aman cat mai mult momentul , cautand cea mai buna poveste , care sa nu ii starneaca cine stie ce banuieli.
- Mai bine incepeti sa va spalati sangele de pe fata si imi arata un lighean de tabla si o cana asemenea , asezate pe un trepied , aproape de usa.
- Multumesc .Cred ca m-as simti mult mai bine daca mi-as inventaria ranile .
- Cum le-ati capatat , ma intreba pe un ton neutru , barbatul.
- Foarte sincer , nu imi amintesc exact. Eram in tren , in drum spre Bucuresti , probabil am baut peste masura in vagonul restaurant si apoi in loc sa nimeresc usa de la toaleta , am nimerit-o pe cea care dadea afara din vagon. Cred ca am cazut dar , probabil cu ceva noroc n-am murit ci numai am capatat ceva rani si vanatai.
Se uita la mine , zambind neincrezator dar fara sa comenteze inca .
Nu stiam ce sa fac asa ca am incercat sa continui povestea inventata de mine.
- Mi-ar prinde bine o mana de ajutor ca sa ajung la Bucuresti.
- De ajutat am sa te ajut desi nu prea imi place cand imi vinzi gogosi.
Zambetul de pe chipul lui nu imi dadea vreun semn de pericol .
- Nu are rost sa mai insisti . Daca vrei sa fi cazut din tren , asa sa fie. Pe chipul dumitale se citeste insa ca ai fost probabil intr-un tren care tocmai a avut mari probleme pe camp , in apropiere. L-au adus la Ploiesti si l-au bagat in triaj . N-am avut voie sa ne apropiem dar vorba e libera si am auzit soapte ca ar fi fost plin de oameni mitraliati , fara viata.
- Dar ce treaba ai dumneata in triaj ? am intrebat , poate putin cam aspru .
- De acolo castig o paine ca sa-mi tin familia. Numai din ceea ce avem in curte ar fi foarte greu sa supravietuim. Si pe langa nevasta mai am si parintii batrani si cu mai putina putinta de a se descurca usor singuri.
- Si daca as fi fost in acel tren , ce ar trebui sa faci acum ?
- Nimic . Nimeni nu ne-a cerut nimic . Ma indoiesc sa banuiasca cineva ca au mai scapat din trenul ala oameni . Spuneau cei care le-au vazut ca sunt vagoanele facute sita .
- Oricum mi-e indiferent ce se va intampla in continuare asa ca iti spun fara sa ma mai feresc : am fost in acel tren , impreuna cu familia si cu multe alte familii. Incercam sa scapam de urgie fugind din Bucuresti .
- Si acum de ce vrei sa te intorci acolo?
- Ai mei au ramas , acolo , in trenul acela , cu mortii. Nu mai are rost sa fug. Ce va fi va fi . La Bucuresti macar am o casa in care pot sta si daca Dumnezeu va dori sa ma cheme la el , o va face de oriunde as fi.
- Eu zic sa mai stai o zi-doua aici . Avem o baraca in spatele casei unde mai stau uneori , toamna , oameni care vin sa stranga recoltele din zona. Am sa incerc sa iti gasesc niste haine pe care sa nu se vada urmele de sange care nu poate fi de la rana ta de la tampla si spre sfarsitul saptamanii , cand e mai mare aglomeratie prin gara, sa mergem impreuna si sa te urc intr-un tren de Bucuresti . Mai departe te descurci singur.
Il ascultam si nu stiam foarte bine cum sa raspund. Oricum nu aveam nimic de pierdut. Daca voia sa ma predea , foarte bine . Scapam de viata si de toate chinurile singuratatii care ma astepta . Iar daca ma ajuta asa cum imi propunea , inseamna ca Dumnezeu mai are ceva treaba cu mine.
- Nu am ce sa iti spun in plus , am zis in soapta. Daca vrei sa faci asta pentru mine , ar fi exact ceea ce am nevoie . Dar daca te gandesti totusi ca e mai bine sa ies pe poarta si sa dispar in noapte , am sa iti respect hotararea. Oricare ar fi ea.
- Am hotarat in timp ce imi spuneai povesti . Am sa te ajut cum pot pentru ca nu as vrea sa imi reprosez mai tarziu ca am putut face ceva si nu am facut nimic pentru un om care mi-a batut la poarta.
Imi intinse mana , in felul lor , al muncitorilor si ma stranse puternic . Apoi iesi , probabil ca sa mearga sa imi aranjeze culcusul pentru urmatoarele zile si nopti.
N-am sa mai lungesc povestea pentru ca este probabil neinteresanta pentru voi. M-a ajutat foarte mult . I-am dat o mana de bani si mi-a cumparat tot ceea ce aveam nevoie. La sfarsit a vrut sa-mi dea inapoi tot ceea ce ramasese dar nu banii imi lipseau . L-am rugat frumos sa ii pastreze si sa-i foloseasca sanatos ca semn de recunostiinta pentru ceea ce facuse pentru mine.
In duminica ce a urmat , mi-a cumparat un bilet spre Bucuresti , si , pe seara m-a urcat in tren , despartindu-ne ca si cum toate lucrurile ar fi fost absolut normale , obisnuite. Din pacate nimic nu era normal , cu exceptia bunatatii sufletesti a acelui om si a nevestei lui. Uneori , imi face placere sa-i mai trimit cate un semn ca inca nu am plecat din lume.”
Imi simteam gura uscata si fara voia mea , lacrimi fierbinti imi cadeau in barba. Voisera sa scape de deportare – un pericol posibil - si murisera in tara lor , impuscati la intamplare de niste dementi a caror natie nici nu mai are importanta , setosi de sange si de avere , lipsiti de suflete .
Nu invinuia pe nimeni . La ce bun sa cauti vinovatii daca nu poti sa ii si pedepsesti? Si de fapt , de ce sa-i pedepseasca el daca Dumnezeu ii lasase sa isi ucida semenii? Nici macar pe Dumnezeu nu-l invinuia .
-Se vede ca Dumnezeu a fost prea ocupat in anii aceia ! N-a avut timp nici sa vada si nici sa-i opreasca pe dementi – spunea nea Jean , cu voce stinsa.
(din volumul "Asa ne-au plecat evreii)
Împărtăşeşte-ne opinia ta:
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
Comentarii:
frumos conturata, aveti un talent de narator foarte bine dezvoltat
r.mirel
marți, 02 iunie 2015
Sincer... chiar impresionanta...
tudor
marți, 02 iunie 2015
Maine am un terme mai greu la instanta dar maine seara iti promit o bucata in continuare. Iti multumesc mult pentru faptul ca citetsti si mai ales apreciezi niste adevaruri dureroasse.
stomff
luni, 01 iunie 2015
Am citit aceasta povestire si m-a emotionat mult , imi place sensibilitatea cu care este scrisa, m-a intristat , m-a fascinat ... oamenii sunt la fel , indiferent de religie , natie .
Stomff...te felicit sincer si as dori sa citesc si continuarea.
Adina Speranta
luni, 01 iunie 2015
Adrian Maniu
Al. O. Teodoreanu
Alecu Donici
Alecu Russo
Alexandru Alexianu
Alexandru Bogdanovici
Alexandru Hrisoverghi
Alexandru Macedonski
Alexandru Philippide
Alexandru T. Stamatiad
Alexandru Vlahuţă
Alexei Mateevici
Andrei Mureşanu
Anonim
Anton Pann
Artur Enăşescu
Benjamin Fondane
Bogdan Petriceicu Haşdeu
Calistrat Hogaș
Camil Petrescu
Carmen Sylva
Cezar Bolliac
Cincinat Pavelescu
Constantin Mille
Constantin Negruzzi
Constantin Oprişan
Costache Conachi
Costache Ioanid
Dan Botta
Demostene Botez
Dimitrie Anghel
Dimitrie Bolintineanu
Dimitrie Gusti
Dosoftei
Duiliu Zamfirescu
Dumitru Iacobescu
Dumitru Theodor Neculuță
Elena Farago
Elena Văcărescu
Emil Botta
Emil Cioran
Eusebiu Camilar
Gavril Rotică
George Bacovia
George Coşbuc
George Ranetti
George Topîrceanu
George Tutoveanu
Gheorghe Sion
Grigore Alexandrescu
Iancu Văcărescu
Ienăchită Văcărescu
Ilarie Voronca
Ioan Budai Deleanu
Ioan Iacob Hozevitul
Ioan S. Neniţescu
Ioanid Romanescu
Ion Barbu
Ion Heliade-Rădulescu
Ion Luca Caragiale
Ion Minulescu
Ion Neculce
Ion Șiugariu
Iosif Trifa
Iulia Haşdeu
Leonid Dimov
Lucian Blaga
Magda Isanos
Mateiu Ion Caragiale
Matilda Cugler-Poni
Mihai Eminescu
Mihail Kogălniceanu
Mihail Săulescu
Mihail Sadoveanu
Mircea Demetriade
Mircea Eliade
Nichifor Crainic
Nichita Stănescu
Nicolae Iorga
Nicolae Labiş
Octavian Goga
Panait Cerna
Radu D. Rosetti
Radu Gyr
Radu Stanca
Ştefan Octavian Iosif
Ștefan Petică
Traian Demetrescu
Tristan Tzara
Tudor Arghezi
Vasile Alecsandri
Vasile Cârlova
Vasile Conta
Vasile Militaru
Veronica Micle
Victor Eftimiu
Virgil Carianopol
Vladimir Streinu
Zorica Laţcu
Agatha Bacovia
Alexandru Andriţoiu
Alexandru Andrieş
Alexandru Busuioceanu
Alexandru Colorian
Alexandru Lungu
Alice Călugăru
Ana Blandiana
Ancelin Roseti
Andrei Ciurunga
Anghel Dumbrăveanu
Ara Alexandru Șișmanian
Aron Cotruș
Arsenie Boca
Aurel Dumitrașcu
Aurel Pastramagiu
Aurel Rău
Benedict Corlaciu
Camil Baltazar
Camil Poenaru
Cassian Maria Spiridon
Cezar Baltag
Cezar Ivănescu
Christian W. Schenk
Claudia Millian Minulescu
Cleopatra Lorințiu
Constanţa Buzea
Constantin Berariu
Constantin Michael-Titus
Constantin Noica
Corneliu Coposu
Corneliu Vadim Tudor
Dan Deşliu
Dan Rotaru
Daniel Drăgan
Daniel Turcea
Dimitrie Ciurezu
Dimitrie Stelaru
Dinu Flămând
Dominic Stanca
Dumitru Corbea
Dumitru Matcovschi
Dumitru Pricop
Elena Armenescu
Elena Liliana Popescu
Emil Brumaru
Emil Isac
Eta Boeriu
Eugen Cioclea
Eugen Ionescu
Eugen Jebeleanu
Filip Brunea-Fox
Florența Albu
Gabriela Melinescu
Gellu Dorian
Gellu Naum
Geo Bogza
Geo Dumitrescu
George Călinescu
George Dan
George Drumur
George Lesnea
George Meniuc
George Ţărnea
Ghenadie Nicu
Gheorghe Azap
Gheorghe Grigurcu
Gheorghe Istrate
Gheorghe Pituţ
Gheorghe Tomozei
Gheorghe Zanat
Gherasim Luca
Grigore Hagiu
Grigore Vieru
Horia Vintilă
Ileana Mălăncioiu
Ioan Alexandru
Ioan Flora
Ion Brad
Ion C. Pena
Ion Caraion
Ion Dodu Bălan
Ion Horea
Ion Iuga
Ion Miloș
Ion Monoran
Ion Pachia-Tatomirescu
Ion Pillat
Ion Pribeagu
Ion Scriba
Ion Stratan
Ion Vinea
Iulian Boldea
Iulian Vesper
Leo Butnaru
Leonida Lari
Lucian Avramescu
Marcel Breslaşu
Maria Banuș
Mariana Marin
Marin Iorda
Marin Sorescu
Mihai Beniuc
Mihai Codreanu
Mihai Ursachi
Mihu Dragomir
Mircea Cărtărescu
Mircea Ciobanu
Mircea Dinescu
Mircea Ivănescu
Mircea Manolescu
Mircea Micu
Mircea Pavelescu
Mircea Streinul
Miron Radu Paraschivescu
Nichita Danilov
Nicolae Corlat
Nicolae Dabija
Nicolae Davidescu
Nicolae Neagu
Nicolae Țațomir
Nina Cassian
Nora Iuga
Octav Sargețiu
Octavian Paler
Otilia Cazimir
Palaghia Eduard Filip
Paul Sava
Pavel Boțu
Pavel Coruț
Petre Ghelmez
Petre Stoica
Petru Creţia
Radu Cârneci
Radu Tudoran
Rodica Elena Lupu
Romulus Guga
Romulus Vulpescu
Sașa Pană
Sesto Pals
Simion Stolnicu
Sorin Cerin
Spiridon Popescu
Ştefan Augustin Doinaş
Ştefan Baciu
Stefan Tanase
Ștefania Stâncă
Stephan Roll
Theodor Damian
Traian Calancia
Traian Chelariu
Traian Dorz
Traian Furnea
Tudor George
Valeria Boiculesi
Valeriu Gafencu
Vasile Copilu-Cheatră
Vasile Posteucă
Veronica Porumbacu
Victor Sivetidis
Victor Tulbure
Virgil Diaconu
Virgil Gheorghiu
Virgil Teodorescu
Zaharia Bârsan
Zaharia Stancu
Adam Puslojić
Adelbert von Chamisso
Ady Endre
Afanasii Fet
Ahmad Shamlou
Ahmet Hașim
Alain Bosquet
Albert Camus
Alberto Blanco
Alberto Serret
Alceu
Aldo Palazzeschi
Alejandra Pizarnik
Alejo Carpentier y Valmont
Aleksandr Blok
Aleksandr Puşkin
Aleksandr Soljeniţîn
Alexander Penn
Alfred de Musset
Alphonse de Lamartine
Amalia Iglesias Serna
Anaïs Nin
Anatole France
André Breton
André Marie Chénier
Anna Ahmatova
Anne Sexton
Antoine de Saint-Exupery
Antonio Machado
Áprily Lajos
Arany János
Arhiloh
Aristóteles España
Arthur Rimbaud
Attila József
Baba Tahir
Babits Mihály
Balázs Béla
Bartók Béla
Bella Ahmadulina
Bertolt Brecht
Blas de Otero
Bob Dylan
Boris Pasternak
Carl Sandburg
Carlos Drummond de Andrade
Cecilia Meireles
Cesar Vallejo
Cesare Pavese
Charles Baudelaire
Charles Bukowski
Charles Guérin
Charles Perrault
Charles Simic
Christian Morgenstern
Cintio Vitier
Concha Urquiza
Coral Bracho
Dante Alighieri
David Avidan
Dino Campana
Dmitry Merezhkovsky
Dsida Jenő
Du Fu
Edgar Allan Poe
Edith Sodergran
Eduardo Galeano
Edward Estlin Cummings
Edward Hirsch
Efraín Barquero
Efrain Huerta
Eli Galindo
Elizabeth Barrett Browning
Elizabeth Bishop
Emile Verhaeren
Emily Dickinson
Enriqueta Ochoa
ERĀQI
Erich Fried
Erich Kastner
Estanislao del Campo
Eugenio Montale
Eugenio Montejo
Eunice Odio
Evgheni Evtuşenko
Ezra Pound
Fadwa Tuqan
Farkas Árpád
Federico Garcia Lorca
Félix Grande
Feodor Dostoievski
Fernando Pessoa
Fiodor Tiutcev
Firdousi
Forugh Farrojzad
Francesco Petrarca
Francis Jammes
Francois Villon
Franz Kafka
Friedrich Hölderlin
Friedrich Nietzsche
Friedrich von Schiller
Gabriela Mistral
Gabriele d'Annunzio
Georg Trakl
George Gordon Byron
Gérard de Nerval
Gerhard Fritsch
Giacomo Leopardi
Giambattista Basile
Giorgios Seferis
Giosuè Carducci
Giuseppe Ungaretti
Guillaume Apollinaire
Gunnar Ekelof
Gunter Grass
Gustaf Munch Petersen
Hafez
Heinrich Heine
Henry Wadsworth Longfillow
Henry Wadsworth Longfillow
Hermann Hesse
Herta Muller
Hilde Domin
Homer
Horiguchi Daigaku
Howard Nemerov
Hristo Botev
Iannis Ritsos
Ingeborg Bachmann
Iosif Brodski
Ismail Kadare
Ivan Bunin
Jabra Ibrahim Jabra
Jack Kerouac
Jacques Prevert
Jaishankar Prasad
James Weldon Johnson
Jan Twardowski
Jean de La Fontaine
Jeanne-Marie Leprince de Beaumont
Jenny Joseph
Jidi Majia
Joachim Ringelnatz
Joan Maragall
Johann Wolfgang von Goethe
John Berryman
John Keats
John Milton
Jorge Guillén
Jorge Luis Borges
Jorge Teillier
José Ángel Buesa
José Antonio Ramos Sucre
José Emilio Pacheco
Jose Hernandez
José Martí
José Saramago
Jose Watanabe
Joy Harjo
Juan Gregorio Regino
Juan Ramón Jiménez
Juana de Ibarbourou
Juhász Gyula
Jules Romains
Julio Cortázar
Julio Flórez Roa
Kabir
Kalidasa
Karin Boye
Kenneth Patchen
Khalil Gibran
Kobayashi Issa
Kobayashi Issa
Kölcsey Ferenc
Konstantin Balmont
Konstantin Simonov
Konstantinos Kavafis
Kostas Varnalis
Kosztolányi Dezső
Krzysztof Kamil Baczyński
Kusano Shinpei
Langston Hughes
Lao Tse
Leah Lakshmi Piepzna-Samarasinha
Leopold Sedar Senghor
Lev Tolstoi
Li Po
Lina de Feria
Lisa Zaran
Louis Aragon
Louise Gluck
Ludwig Fulda
Ludwig Uhland
Luis Cernuda
Luis de Góngora y Argote
Luís Vaz de Camões
Mahmoud Darwish
Manuel del Cabral
Marc Chagall
Marc Girardin
Margaret Atwood
Margarita Michelena
Margo Tamez
Marina Ţvetaeva
Mario Benedetti
Mario Vargas Llosa
Màrius Torres
Mark Talov
Matsuo Basho
Maurice Maeterlinck
Maxim Gorki
Menelaos Ludemis
Michelangelo
Miguel de Unamuno
Miguel Hernández
Miguel Perez Ferrero
Mihail Lermontov
Moulavi
Muhsin Al-Ramli
Murilo Mendes
Nahapet Kuceac
Najwan Darwish
Nancy Morejón
Nazim Hikmet
Nicanor Parra
Nicolás Guillén
Nikolai Rubţov
Nikolaus Lenau
Nikolay Gumilyov
Nikos Karouzos
Nima Youshij
Octavio Paz
Odisseas Elytis
Olaf Bull
Omar Khayyam
Ömer Faruk Toprak
Oscar Wilde
Osip Mandelştam
P Mustapaa
Pablo Neruda
Pablo Picasso
Par Lagerkvist
Paramahansa Yogananda
Patrícia Galvão (Pagu)
Paul Celan
Paul Eluard
Paul Valéry
Paul Verlaine
Paulo Coelho
Pavol Janík
Pedro Salinas
Percy Bysshe Shelley
Pierre de Ronsard
Pilinszky János
R. S. Thomas
Rabindranath Tagore
Rafael Alberti
Rafael Obligado
Rainer Maria Rilke
Ralph Waldo Emerson
Rasul Gamzatov
Reményik Sándor
Rene Char
Richard Bach
Rimma Kazakova
Robert Burns
Robert Desnos
Robert Frost
Roberto Bolaño
Rolando Cárdenas
Rosario Castellanos
Roy Fisher
Rubén Darío
Rudyard Kipling
Rumi
Ryōkan Taigu
Saadi
Şabestari
Saint-John Perse
Salamon Ernő
Salvatore Quasimodo
Samuel Taylor Coleridge
Sándor Márai
Sandor Petofi
Sappho
Sara Teasdale
Seamus Heaney
Serghei Esenin
Silva Kaputikyan
Sir Muhammad Iqbal
Sohrab Sepehri
Stephane Mallarme
Stephen Crane
Sylvia Plath
T.S. Eliot
Tadeusz Różewicz
Tahsin Saraç
Taras Șevcenko
Tassos Leivaditis
Ted Hughes
Thomas Moore
Titos Patrikios
Tomas Tranströmer
Tóth Árpád
Vasko Popa
Velimir Hlebnikov
Vera Pavlova
Vicente Aleixandre
Victor Hugo
Vinicius de Moraes
Vladimir Maiakovski
Vladimir Nabokov
Voltaire
Vörösmarty Mihály
W. H. Auden
Walt Whitman
Wang Wei
Wilhelm Busch
William Blake
William Butler Yeats
William Carlos Williams
William Ernest Henley
William Shakespeare
William Wordsworth
Wislawa Szymborska
Yahya Benekay
Yuri Kageyama
Veveriţele se hrănesc cu ghinde. Toamna ele îşi fac provizii pentru a avea ce mânca iarna. Însă se întâmplă destul de des ca ele să uite unde şi-au îngropat ghindele. Astfel, primăvara răsar mulţi stejari.
1949 -S-a născut designerul Paloma Picasso, fiica lui Pablo Picasso.
1932 -S-a născut pictorul şi sculptorul Fernando Botero. Din punct de vedere tematic, Botero apelează la creaţia marilor maeştri, cărora le oferă o interpretare profund personală, repreznetând personajele într-un fermecător stil naiv ("Portretul oficial al juntei militare", "Mona Lisa la vârsta de doisprezece ani", "Dureroboteros", "Palatul").
”Poezia sa, în cea mai mare parte, deşi construită în note grave
Cuvinte mari, abia atingându-se..., valery
Cultivare, cultură și împărtășire!
Zidul de Mărgean, narcispurice
Scrierile poetului conțin informații atât despre motivele și
Trilogia HISTORIARUM, nicu hăloiu
Cartea poate fi achiziționată de pe site: libris.ro
Pelerin pe Calea Luminii - 101 sonete creștine, maria.filipoiu
Vă mulțumesc din suflet domnule Andrei Stomff, pentru minunata carte
Zidul de Mărgean, Emilian Lican
Distribuie: