- Acasă
- Dinu Asher - ultimul mohican
DINU ASHER – ULTIMUL MOHICAN
Pe la mijlocul deceniului al şaptelea al secolului trecut, am avut ocazia să lucrez în mijlocul celui mai pitoresc dintre cartierele rămase încă aproape intacte, la acea vreme, în Bucureşti
Era cartierul evreiesc din jurul sinagogii de la piaţa Sf. Vineri. Nu am reuşit nici până astăzi să înţeleg cum de s-au suportat cele două mari lăcaşuri de cult, Sinagoga şi biserica Sf. Vineri, atât de aproape unul de celălalt, fără să se işte niciun fel de diferend şi fiind nevoie de mânia unui nebun pe care istoria încă nu l-a judecat, nebun care s-a gândit că acea biserică mult căutată de către credincioşii de religie ortodoxă, încurcă circulaţia în zonă şi care a hotărât neîmpiedicat nici de oameni, nici de Dumnezeu, să distrugă minunea arhitectonică pentru a construi un complex comercial.
Dar, pe vremea când mergeam zi de zi până la staţia de tramvai Sf. Vineri pentru a mă îndrepta apoi spre locul de muncă ori înapoi, spre casă, capătul Căii Călăraşilor îşi dădea întâlnire cu o mulţime de străduţe pe care încă mai dăinuiau căsuţe, unele cochete, altele mai părăginite şi pe care astăzi nu le mai poţi vedea decât în fotografii de epocă sau în picturile unor maeştrii ai peisajului citadin.
Acolo, undeva pe strada Olteni, foarte aproape de Teatrul Evreiesc de Stat, într-o curte cu gard de fier forjat, părăginit şi aplecat într-o parte, de parcă nu ştia dacă să mai stea în picioare ori să cadă, curte în care predominanţi erau romii, locuia personajul boem al cartierului. Fie vară, fie iarnă, Conu’ Dinu cum îi spunea lumea, purta la gât un fular de mătase albă şi deşi era mai sprinten decât întreaga lui generaţie, se sprijinea într-un baston cu mâner de fildeş sculptat de un chinez, probabil întreaga lui viaţă.
Conu’ Dinu, pe numele lui complet Dinu Asher, era singurul individ pe care l-am cunoscut în acei ani şi care îşi permitea să aibă maşină la scară cu şofer particular, un bătrânel care îl aştepta răbdător oriunde dorea să meargă şi să piardă timpul Conu’. Iar Conu’Dinu nu pierdea timpul oriunde. Lua micul dejun la Capşa, se plimba o vreme pe Calea Victoriei, apoi se oprea să ia prânzul la restaurantul Berlin, unde pălăvrăgea cu feluriţi indivizi cu ştaif dar deopotrivă şi cu cei câţiva chelneri ce roiau în jurul mesei la care se aşeza întotdeauna, undeva lângă fereastra de unde se putea vedea o latură a Casei Centrale a Armatei. Îşi savura liniştit felurile de mâncare apoi bea o cafea şi admiră femeile ce treceau în sus şi în jos pe stradă şi centrală şi dosnică în acelaşi timp.
Când se făcea ora 15.00, ca un ceasornic, se ridica şi se îndrepta către maşină iar şoferul ştia exact traseul ce urma să îl străbată. Arareori îşi schimba Conu’Dinu tabieturile şi programul! Pe la 15.15, maşina – o Volgă veche cu o căprioară nichelată pe mijlocul capotei – intră în cartier. Aici era probabil singurul loc unde nu se respectă un traseu fix pentru că Dinu Asher dorea ca, până pe la 17.00 când se retrăgea în casa lui, să întâlnească lume şi să bârfească viaţa cartierului.
L-am întâlnit şi l-am cunoscut într-o după-amiază de vară, când se oprise să dea bineţe şi să converseze cu o colegă de-a mea de serviciu, cu care se împrietenise de mai multă vreme. S-a recomandat uşor auto ironic „Dinu Asher- ultimul mohican”. Probabil că a citit în privirea mea o oarece nedumerire cu privire la legătura dintre el şi Fenimore Cooper pentru că a zâmbit şi a completat: „Nu am pielea roşie şi nici nu sunt câtuşi de puţin „roşu”.” Ghilimelele le-am pus mai târziu când am înţeles ce a vrut să spună prin „nu sunt roşu”. A continuat să zâmbească şi şi-a luat la revedere, promiţându-ne că va trece în zilele următoare pe la locul nostru de muncă şi vom mai sta de vorbă.
După ce ne-am despărţit, Valeria, colega mea, mi-a povestit legendele cartierului în legătură cu - pentru mine - proaspăt cunoscutul Conu’Dinu.
- A fost şi continuă să fie un mare crai. Face curte tuturor femeilor frumoase pe care le întâlneşte şi pe multe le zăpăceşte uşor cu poveştile lui extravagante. Se spune prin cartier că era cel mai mare consumator de şampanie franţuzească pentru că obişnuia să îşi îmbăieze amantele în vin spumos. La el în casă găseşti întotdeauna caviar cu care serveşte pe oricine îi trece pragul - nu-ţi face iluzii că nu invită prea multă lume la el - deşi nimeni nu ştie de unde îl procură. De permis îşi permite pentru că are după câte se spune, o avere enormă iar, atunci când nu este plecat la Paris, toacă banii pe Calea Victoriei.
- Cum naiba pleacă la Paris când e atât de greu de obţinut paşaportul şi pentru oameni mai bine plasaţi în societate? am întrebat, nedumerit total dat fiind faptul că ştiam foarte bine cât de greu se obţine un paşaport individual.
- Dumnezeu ştie dar se descurcă. În fiecare vară stat cel puţin o lună la Paris şi în restul timpului la Vălenii de Munte. Toamna se retrage în Bucureşti unde se pregăteşte de hibernare. Iarna iese numai să mănânce şi să se plimbe 20-30 de minute pe zi. Nimeni nu-l cunoaşte suficient de bine.
- Cam ce surprize îmi mai rezervă cartierul ăsta?, am continuat dialogul.
- De unde să ştiu eu ce este surprinzător pentru tine?! Oricum, încet încet nu te va mai surprinde mare lucru pentru că te vei obişnui cu atmosfera şi ai să te integrezi în ea. Eu am deja „vechime” aici iar astăzi, dacă aş avea ocazia, m-aş muta oricând din Şerban Vodă, unde locuiesc acum, aici, într-una dintre căsuţele astea atât de pitoreşti. Probabil că m-am născut însă prea târziu pentru asta.
- Eu zic totuşi că te-ai născut prea devreme. Cel puţin din punctul meu de vedere, am completat privindu-i silueta zveltă şi atrăgătoare.
A trecut ceva vreme până l-am întâlnit din nou pe Conu’Dinu. Şi acum mi-e greu să îmi dau seama dacă a fost o întâlnire întâmplătoare ori perfect programată de Ultimul mohican”. Începuse septembrie iar eu mergeam pe o stradă de pe pământ dar cu capul în nori, visând nici eu nu ştiu exact ce. Conu’Dinu se apropia dinspre Calea Călăraşi mergând spre Udrişte, cu veşnicul lui fular de mătase albă şi lovind din când în când cu bastonul în asfaltul trotuarului.
- Ce faci tinere? M-a întrebat cu un zâmbet larg pe buze.
- Sincer să fiu, şi eu mă întreb. Dorm şi visez ori merg şi visez?
- Dat fiind faptul că ne-am întâlnit, eu cred că mergi. Nu că nu ne-am putea întâlni şi în vis dar nu prea cred că la vârsta ta mă visezi pe mine. Hai să zicem că visezi cu ochii deschis şi gata.
- Cred că aveţi dreptate şi nu spun asta din politeţe ci pentru că întotdeauna persoanele mai experimentate au dreptate. Cel puţin aşa mi-au spus şi m-au învăţat părinţii mei.
- Dragul meu, experienţa am suficientă. Timp să o mai împărtăşesc nu mai am destul.
- Tare mi-ar plăcea să aud poveştile dumneavoastră. Vi s-a dus vestea în cartier şi deja se nasc legende. Unii spun că aţi fost prieten cu Carol al II-lea şi că aţi petrecut împreună, alţii povestesc despre râuri de şampanie şi femei frumoase, unii vorbesc despre comori ascunse în casa în care locuiţi. De! Gura lumii slobodă!
- Mai copile, întotdeauna e puţin adevăr în orice poveste. Cât anume e foarte greu de spus de cei care povestesc ce au auzit la rândul lor de la alţii. Însă îmi pare că pleci de la birou aşa că dacă ai chef de poveşti, te invit să pierzi o jumătate de oră într-o sufragerie bătrânească dar plăcută – cel puţin pentru mine.
- După cât de zgârcit mi s-a spus că sunteţi la invitaţii de acest fel, n-aş rata ocazia asta din niciun motiv. Pe de altă parte, mă îndrept spre casă unde mă voi ocupa de micile mele pasiuni ca să treacă timpul până mâine.
- Atunci hai!
Am străbătut agale cele câteva sute de metri până în str. Olteni. Cunoşteam deja curtea pentru că mi-o arătase colega mea când trecusem întâmplător prin apropiere. Mi se părea ciudată alăturarea a trei case dintre care două stăteau să cadă în timp ce una arăta de parcă ar fi fost văruită de curând, cu lemnăria vopsită proaspăt şi geamuri obturate de perdele groase ce se bănuiau a fi din catifea galbenă.
Aşteptam cu nerăbdare să pătrund dincolo de uşă masivă din stejar frumos fasonat în spatele căreia trebuiau să mi se arate comorile bănuite de vecinii de cartier, asta dacă nu cumva erau ascunse în cufere dosite şi ele, la rândul lor. Bănuiam însă că nu sub formă de monede de aur şi bijuterii trebuiau să fie comorile Conului Dinu.
Mi-a deschis uşa şi m-a invitat să pătrund într-un antreu larg şi luminat natural prin două ferestre laterale, înalte cât mine. Apoi am pătruns direct în sufragerie ori mai curând am pătruns în peştera unui Ali Baba umplută cu câteva sute de ani mai târziu. În mijlocul încăperii se afla o masă de 6-8 persoane, neagră ca abanosul (dacă nu o fi fost chiar din abanos), sprijinită pe patru elefanţi aşezaţi pe fund şi ale căror trompe sprijineau blatul mesei. Exact pe dimensiunea blatului, era aşezată o broderie făcută cu fir metalic galben şi alb şi pe care se putea vedea o scenă de luptă între oşteni asiatici, mongoli, tătari ori chinezi, pentru că nu aveam suficiente cunoştinţe să îi pot deosebi. Pereţii erau acoperiţi în cea mai mare parte de covoare persane ce consumaseră multă lumină a ochilor pentru a fi ţesute iar pe cele cu motive geometrice erau aşezate perfect simetric un număr de tablouri pictate într-un mod absolut neobişnuit pentru mine la acea vreme. Erau construcţii ciudate unde roşul aprins se învecina cu verde brotăcel şi cu galben soare fără a se respinge reciproc. Era greu să observi imediat simbolurile aşezate cu penel gros şi cu pastă generoasă însă, în mod oarecum inexplicabil, privirea rămânea pironită pe acele picturi.
Într-un colţ al camerei se afla un piedestal înalt pe care trona un Budha în lotus, de cel puţin o jumătate de metru înălţime, auriu (probabil din bronz doree) şi care privea în jur cu ochi mici şi zâmbitori, chiar jucăuşi. Un perete era pe jumătate ocupat de o vitrină din lemn de lămâi, bogat sculptată şi cu cristale groase însă perfect transparente. Pe rafturi erau aşezate frumos, nenumărate obiecte mici şi mari executate în atelierele Galle şi Daum Nancy. Le-am recunoscut uşor pentru că se mai găseau câteva şi în casa unui unchi de-al meu. În acea vitrină am văzut primul şi singurul obiect din categoria celor numite „lacrimile lui Galle” – o piesă a cărei utilitate îmi scapă şi acum dacă nu cumva era pur decorativă, nefiind destinată nici florilor şi nici fructelor. Era de mărimea unui ou de gaşcă, poate un pic mai mare, cu un desen fin ce reprezenta trei nimfe într-un dans boticelian. Deşi executat numai din nuanţe de negru, era deosebit de frumos şi părea fragil deşi sticla se vedea a fi groasă în rotunjimile sale. Poate să fi fost un pressepapier sau pur şi simplu era o bucată de sticlă măiestrit lucrată, nici nu cred că are importanţă. Era frumos pur şi simplu acel obiect.
Pe un alt perete se afla o vitrină ceva mai mare, franţuzească, cu panouri curbate, pictate şi semnate de vreun artist al vremilor trecute de mult iar în spatele unor geamuri de cristal ce urma curbura panourilor, arau aşezate o mulţime de obiecte din argint, de la figurine minuscule la carafe cu capac bogat decorate cu scene de vânătoare şi pocale aurite cu medalioane gravate cu migală şi cu multă artă. Nu lipseau fructiere ce arau de asemenea bogat decorate cu putti ori animăluţe precum şi o mulţime de alte „jucării” la fel de frumoase.
Mi-ar fi greu să continui să enumăr tot ceea ce îmi amintesc din acea încăpere şi probabil mi-ar trebui multe pagini, aşa că am să mă opresc aici cu descrierea.
Conu’ Dinu se uită amuzat la mine pentru că probabil pe faţa mea se citea mai mult decât aş fi vrut să las să se vadă.
- Aici trăiesc eu tinere bavarez, mi se adresă cu o expresie folosită uneori şi de tatăl meu. Nu vreau să te gândeşti prea mult la ce vezi aşa că te rog să îmi răspunzi repede dacă merită să le păstrez sau nu.
- Dacă aş avea orice obiect din această încăpere, nu m-aş despărţi de el decât forţat cu brutalitate, ori de oameni ori de viaţă.
- Deşi nu mai am de prea mult timp vârsta ta, simt absolut acelaşi lucru. Din fericire oamenii încă nu m-au brutalizat pentru ele iar viaţa nu prea ar putea pentru că încă mai am destule rezerve pe care le sporesc vânzând tablouri pe care le pictez după mintea şi sufletul meu.
- Tablourile astea sunt făcute deci de dumneavoastră? am întrebat fiind aproape sigur de răspunsul ce urma să îl primesc.
- Da. Acestea sunt cele ce îmi sunt cele mai dragi dar multe le vând la Paris.
- Cum reuşiţi să le scoateţi din ţară?
- Nu le scot pentru că le pictez acolo. Am o înţelegere cu un galerist bătrân care mă găzduieşte şi îmi pune la dispoziţie un atelier generos, unde lucrez o lună-două iar el vinde lucrările şi îmi dă o parte din bani, bani mulţi care îmi permit să trăiesc fără să vând nimic.
- Şi toate aceste obiecte, cum aţi reuşit şi de unde le-aţi adunat. Nu cred că ajunge o viaţă pentru a strânge atâta frumuseţe!
- Nu prea am niciun merit în această privinţă. Mi-au rămas de la tata. Prin anii 1920-1925, a deschis pe Calea Victoriei, nu prea aproape de armeanul Djaburov, un magazin cu obiecte de artă. Importa sticlă franţuzească, mobilier mic şi mare din Franţa şi din Austria, argintărie din Rusia şi din Germania, covoare din Persia şi Turcia ca şi fel de fel de alte lucruri, de oriunde i se ofereau şi numai dacă el considera că poate avea un câştig la ele. L-a închis la începutul războiului pentru că îi era frică de ceea ce auzise că va urma, si cele care au ramas le-a adus aici, în casa aceasta nu tocmai arătoasă dar pe care o iubea tare mult şi le-a ţinut împachetate până s-a stins cu destul de mulţi ani în urmă. Eu le-am moştenit, le-am despachetat şi mi-am făurit acest refugiu din faţa unei lumi pe care nici nu o înţeleg şi nici nu o accept prea uşor.
- Nu vă e frică să vorbiţi atât de deschis cu un cvasi necunoscut ca mine?
- De ce mi-ar fi frică. Te simt că nu te vei repezi să mă torni la miliţie ci vei prefera să mă vizitezi din când în când şi să te bucuri de frumuseţea acestor lucruri. Dacă nu am dreptate înseamnă că am jucat o carte proastă. Eu însă cred că vei prefera să înveţi mai mult despre lucrurile frumoase.
- Trebuie să înţeleg că pot să mai vin uneori să mă bucur de vederea lor?
- Oricând vei fi binevenit. La vremea mea, nu mi-a dat Dumnezeu copii, probabil şi pentru faptul că încercam în fiecare seară să îi fac cu altcineva, aşa că mi-ar face plăcere să îmi mai bucur dupa amiezele spunându-ţi poveşti despre o lume pe care nu ai cunoscut-o şi despre altă pe care nu ştiu dacă ai să o cunoşti vreodată. Acum hai să mâncăm ceva şi să bem un pic de vin de împărtăşanie.
- N-aş rata ocazia de a încerca icre negre. Se spune că vă serviţi musafirii întotdeauna cu aşa ceva.
- Am să îţi ofer atunci câteva tartine cu icre negre şi înseamnă că am găsit momeala cu care să te mai aduc pe la mine.
S-a îndreptat spre uşa de la intrare şi a strigat un nume atât de neobişnuit încât nici nu l-am înţeles şi nici nu mi-l mai amintesc. A apărut o bătrânică ce părea să aibă o mie de ani dar care se mişca încă destul de bine, a şuşotit ceva cu conu’Dinu şi a dispărut imediat în spatele unui covor care acoperea o uşă nebănuită până atunci.
S-a întors destul de repede cu o tavă mare şi grea, aproape sigur din argint masiv, pe care se găseau tot felul de tartine şi sandvişuri cu diverse mezeluri şi brânzeturi. Am mâncat aproape în tăcere, cu oarece religiozitate, neştiind mare lucru despre acele delicatese. Conu’Dinu mă privea zâmbind şi sorbea încetişor dintr-o cupă mare de cristal în care turnase un vin chilimbariu şi uleios la prima vedere. Îmi turnase şi mie într-o cupă identică dar după primele înghiţituri dulci şi aromate, am simţit că mă cam pierd şi, din bun simţ ori din precauţie să nu mă fac de râs, am renunţat şi am trecut la apa de la robinet. Nu era nici la fel de dulce şi nici la fel de aromată dar mă lăsa să judeca cât de cât limpede.
- Acum ai intrat oarecum în sămânţa legendelor cartierului care legende mă privesc pe mine, omul cu fularul de mătase albă şi baston de boier. Nu te pot obliga să nu le îmbogăţeşti. Tu eşti cel care va decide.
Nu i-am răspuns nimic. Nu ştiam nici eu ce vreau în acel moment. M-am ridicat încă stăpân pe mintea şi picioarele mele, i-am mulţumit pentru bunăvoinţă pe care mi-a arătat-o şi mi-am luat la revedere de la conu’ Dinu, altul decât cel pe care îl cunoşteam dimineaţă. M-a condus zâmbitor prin antreul pe care aveam să îl mai străbat de atâtea ori apoi. Se lăsase seara şi aveam de mers cu tramvaiul cam o jumătate de oraş.
Au trecut aproape patruzeci de ani de la acea primă întâlnire cu o colecţie de artă impresionantă. N-am povestit nimănui până astăzi nimic despre conu’ Dinu. Am păstrat numai pentru mine toate acele lucruri şi poveşti şi nu am loc pentru toate aici. Atunci când ar fi trebuit să vorbesc altora despre ceea ce văzusem în strada Olteni, am preferat să îmi oblig memoria să ascundă totul în cele mai adânci cotloane.
La Olăneşti, în casa de vacanţă a familiei, păstrez însă, fără ca ceilalţi să ştie ce reprezintă pentru mine, un mic desen colorat semnat de Dinu Asher. Reprezintă un personaj cu ţinuta mexicană cu piciorul pe o mingie de fotbal şi se numeşte „Zeul fotbal”. E făcut în 1970, de acest pictor necunoscut mulţimii de colecţionari de astăzi.
Eu l-am cunoscut însă. Sunt fericit că am avut această şansă şi această onoare.
Mulţumesc coane Dinule, pentru tot ce mi-ai dat pentru mintea şi sufletul meu. Dacă ajung în rai, sigur ne vom reîntâlni! Oricâte femei ai îmbăiat în şampanie franţuzească, nu cred că Dumnezeul evreilor nu te-a luat pe lângă el. Dumnezeu nu face greşeli! Mulţumesc Doamne!
Din ciclul : Amintirile unui anticar
Împărtăşeşte-ne opinia ta:
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
Comentarii:
Eu trebuie sa iti multumesc pentru rabdare. Textul e cam lung dar e un inceput de proza. O zi minunata!
stomff
sâmbătă, 30 mai 2015
Multumesc , Stomff, pentru postare .
Nu o citisem pana acum, ma bucur mult ca am avut ocazia ...
Adina Speranta
sâmbătă, 30 mai 2015
Adrian Maniu
Al. O. Teodoreanu
Alecu Donici
Alecu Russo
Alexandru Alexianu
Alexandru Bogdanovici
Alexandru Hrisoverghi
Alexandru Macedonski
Alexandru Philippide
Alexandru T. Stamatiad
Alexandru Vlahuţă
Alexei Mateevici
Andrei Mureşanu
Anonim
Anton Pann
Artur Enăşescu
Benjamin Fondane
Bogdan Petriceicu Haşdeu
Calistrat Hogaș
Camil Petrescu
Carmen Sylva
Cezar Bolliac
Cincinat Pavelescu
Constantin Mille
Constantin Negruzzi
Constantin Oprişan
Costache Conachi
Costache Ioanid
Dan Botta
Demostene Botez
Dimitrie Anghel
Dimitrie Bolintineanu
Dimitrie Gusti
Dosoftei
Duiliu Zamfirescu
Dumitru Iacobescu
Dumitru Theodor Neculuță
Elena Farago
Elena Văcărescu
Emil Botta
Emil Cioran
Eusebiu Camilar
Gavril Rotică
George Bacovia
George Coşbuc
George Ranetti
George Topîrceanu
George Tutoveanu
Gheorghe Sion
Grigore Alexandrescu
Iancu Văcărescu
Ienăchită Văcărescu
Ilarie Voronca
Ioan Budai Deleanu
Ioan Iacob Hozevitul
Ioan S. Neniţescu
Ioanid Romanescu
Ion Barbu
Ion Heliade-Rădulescu
Ion Luca Caragiale
Ion Minulescu
Ion Neculce
Ion Șiugariu
Iosif Trifa
Iulia Haşdeu
Leonid Dimov
Lucian Blaga
Magda Isanos
Mateiu Ion Caragiale
Matilda Cugler-Poni
Mihai Eminescu
Mihail Kogălniceanu
Mihail Săulescu
Mihail Sadoveanu
Mircea Demetriade
Mircea Eliade
Nichifor Crainic
Nichita Stănescu
Nicolae Iorga
Nicolae Labiş
Octavian Goga
Panait Cerna
Radu D. Rosetti
Radu Gyr
Radu Stanca
Ştefan Octavian Iosif
Ștefan Petică
Traian Demetrescu
Tristan Tzara
Tudor Arghezi
Vasile Alecsandri
Vasile Cârlova
Vasile Conta
Vasile Militaru
Veronica Micle
Victor Eftimiu
Virgil Carianopol
Vladimir Streinu
Zorica Laţcu
Agatha Bacovia
Alexandru Andriţoiu
Alexandru Andrieş
Alexandru Busuioceanu
Alexandru Colorian
Alexandru Lungu
Alice Călugăru
Ana Blandiana
Ancelin Roseti
Andrei Ciurunga
Anghel Dumbrăveanu
Ara Alexandru Șișmanian
Aron Cotruș
Arsenie Boca
Aurel Dumitrașcu
Aurel Pastramagiu
Aurel Rău
Benedict Corlaciu
Camil Baltazar
Camil Poenaru
Cassian Maria Spiridon
Cezar Baltag
Cezar Ivănescu
Christian W. Schenk
Claudia Millian Minulescu
Cleopatra Lorințiu
Constanţa Buzea
Constantin Berariu
Constantin Michael-Titus
Constantin Noica
Corneliu Coposu
Corneliu Vadim Tudor
Dan Deşliu
Dan Rotaru
Daniel Drăgan
Daniel Turcea
Dimitrie Ciurezu
Dimitrie Stelaru
Dinu Flămând
Dominic Stanca
Dumitru Corbea
Dumitru Matcovschi
Dumitru Pricop
Elena Armenescu
Elena Liliana Popescu
Emil Brumaru
Emil Isac
Eta Boeriu
Eugen Cioclea
Eugen Ionescu
Eugen Jebeleanu
Filip Brunea-Fox
Florența Albu
Gabriela Melinescu
Gellu Dorian
Gellu Naum
Geo Bogza
Geo Dumitrescu
George Călinescu
George Dan
George Drumur
George Lesnea
George Meniuc
George Ţărnea
Ghenadie Nicu
Gheorghe Azap
Gheorghe Grigurcu
Gheorghe Istrate
Gheorghe Pituţ
Gheorghe Tomozei
Gheorghe Zanat
Gherasim Luca
Grigore Hagiu
Grigore Vieru
Horia Vintilă
Ileana Mălăncioiu
Ioan Alexandru
Ioan Flora
Ion Brad
Ion C. Pena
Ion Caraion
Ion Dodu Bălan
Ion Horea
Ion Iuga
Ion Miloș
Ion Monoran
Ion Pachia-Tatomirescu
Ion Pillat
Ion Pribeagu
Ion Scriba
Ion Stratan
Ion Vinea
Iulian Boldea
Iulian Vesper
Leo Butnaru
Leonida Lari
Lucian Avramescu
Marcel Breslaşu
Maria Banuș
Mariana Marin
Marin Iorda
Marin Sorescu
Mihai Beniuc
Mihai Codreanu
Mihai Ursachi
Mihu Dragomir
Mircea Cărtărescu
Mircea Ciobanu
Mircea Dinescu
Mircea Ivănescu
Mircea Manolescu
Mircea Micu
Mircea Pavelescu
Mircea Streinul
Miron Radu Paraschivescu
Nichita Danilov
Nicolae Corlat
Nicolae Dabija
Nicolae Davidescu
Nicolae Neagu
Nicolae Țațomir
Nina Cassian
Nora Iuga
Octav Sargețiu
Octavian Paler
Otilia Cazimir
Palaghia Eduard Filip
Paul Sava
Pavel Boțu
Pavel Coruț
Petre Ghelmez
Petre Stoica
Petru Creţia
Radu Cârneci
Radu Tudoran
Rodica Elena Lupu
Romulus Guga
Romulus Vulpescu
Sașa Pană
Sesto Pals
Simion Stolnicu
Sorin Cerin
Spiridon Popescu
Ştefan Augustin Doinaş
Ştefan Baciu
Stefan Tanase
Ștefania Stâncă
Stephan Roll
Theodor Damian
Traian Calancia
Traian Chelariu
Traian Dorz
Traian Furnea
Tudor George
Valeria Boiculesi
Valeriu Gafencu
Vasile Copilu-Cheatră
Vasile Posteucă
Veronica Porumbacu
Victor Sivetidis
Victor Tulbure
Virgil Diaconu
Virgil Gheorghiu
Virgil Teodorescu
Zaharia Bârsan
Zaharia Stancu
Adam Puslojić
Adelbert von Chamisso
Ady Endre
Afanasii Fet
Ahmad Shamlou
Ahmet Hașim
Alain Bosquet
Albert Camus
Alberto Blanco
Alberto Serret
Alceu
Aldo Palazzeschi
Alejandra Pizarnik
Alejo Carpentier y Valmont
Aleksandr Blok
Aleksandr Puşkin
Aleksandr Soljeniţîn
Alexander Penn
Alfred de Musset
Alphonse de Lamartine
Amalia Iglesias Serna
Anaïs Nin
Anatole France
André Breton
André Marie Chénier
Anna Ahmatova
Anne Sexton
Antoine de Saint-Exupery
Antonio Machado
Áprily Lajos
Arany János
Arhiloh
Aristóteles España
Arthur Rimbaud
Attila József
Baba Tahir
Babits Mihály
Balázs Béla
Bartók Béla
Bella Ahmadulina
Bertolt Brecht
Blas de Otero
Bob Dylan
Boris Pasternak
Carl Sandburg
Carlos Drummond de Andrade
Cecilia Meireles
Cesar Vallejo
Cesare Pavese
Charles Baudelaire
Charles Bukowski
Charles Guérin
Charles Perrault
Charles Simic
Christian Morgenstern
Cintio Vitier
Concha Urquiza
Coral Bracho
Dante Alighieri
David Avidan
Dino Campana
Dmitry Merezhkovsky
Dsida Jenő
Du Fu
Edgar Allan Poe
Edith Sodergran
Eduardo Galeano
Edward Estlin Cummings
Edward Hirsch
Efraín Barquero
Efrain Huerta
Eli Galindo
Elizabeth Barrett Browning
Elizabeth Bishop
Emile Verhaeren
Emily Dickinson
Enriqueta Ochoa
ERĀQI
Erich Fried
Erich Kastner
Estanislao del Campo
Eugenio Montale
Eugenio Montejo
Eunice Odio
Evgheni Evtuşenko
Ezra Pound
Fadwa Tuqan
Farkas Árpád
Federico Garcia Lorca
Félix Grande
Feodor Dostoievski
Fernando Pessoa
Fiodor Tiutcev
Firdousi
Forugh Farrojzad
Francesco Petrarca
Francis Jammes
Francois Villon
Franz Kafka
Friedrich Hölderlin
Friedrich Nietzsche
Friedrich von Schiller
Gabriela Mistral
Gabriele d'Annunzio
Georg Trakl
George Gordon Byron
Gérard de Nerval
Gerhard Fritsch
Giacomo Leopardi
Giambattista Basile
Giorgios Seferis
Giosuè Carducci
Giuseppe Ungaretti
Guillaume Apollinaire
Gunnar Ekelof
Gunter Grass
Gustaf Munch Petersen
Hafez
Heinrich Heine
Henry Wadsworth Longfillow
Henry Wadsworth Longfillow
Hermann Hesse
Herta Muller
Hilde Domin
Homer
Horiguchi Daigaku
Howard Nemerov
Hristo Botev
Iannis Ritsos
Ingeborg Bachmann
Iosif Brodski
Ismail Kadare
Ivan Bunin
Jabra Ibrahim Jabra
Jack Kerouac
Jacques Prevert
Jaishankar Prasad
James Weldon Johnson
Jan Twardowski
Jean de La Fontaine
Jeanne-Marie Leprince de Beaumont
Jenny Joseph
Jidi Majia
Joachim Ringelnatz
Joan Maragall
Johann Wolfgang von Goethe
John Berryman
John Keats
John Milton
Jorge Guillén
Jorge Luis Borges
Jorge Teillier
José Ángel Buesa
José Antonio Ramos Sucre
José Emilio Pacheco
Jose Hernandez
José Martí
José Saramago
Jose Watanabe
Joy Harjo
Juan Gregorio Regino
Juan Ramón Jiménez
Juana de Ibarbourou
Juhász Gyula
Jules Romains
Julio Cortázar
Julio Flórez Roa
Kabir
Kalidasa
Karin Boye
Kenneth Patchen
Khalil Gibran
Kobayashi Issa
Kobayashi Issa
Kölcsey Ferenc
Konstantin Balmont
Konstantin Simonov
Konstantinos Kavafis
Kostas Varnalis
Kosztolányi Dezső
Krzysztof Kamil Baczyński
Kusano Shinpei
Langston Hughes
Lao Tse
Leah Lakshmi Piepzna-Samarasinha
Leopold Sedar Senghor
Lev Tolstoi
Li Po
Lina de Feria
Lisa Zaran
Louis Aragon
Louise Gluck
Ludwig Fulda
Ludwig Uhland
Luis Cernuda
Luis de Góngora y Argote
Luís Vaz de Camões
Mahmoud Darwish
Manuel del Cabral
Marc Chagall
Marc Girardin
Margaret Atwood
Margarita Michelena
Margo Tamez
Marina Ţvetaeva
Mario Benedetti
Mario Vargas Llosa
Màrius Torres
Mark Talov
Matsuo Basho
Maurice Maeterlinck
Maxim Gorki
Menelaos Ludemis
Michelangelo
Miguel de Unamuno
Miguel Hernández
Miguel Perez Ferrero
Mihail Lermontov
Moulavi
Muhsin Al-Ramli
Murilo Mendes
Nahapet Kuceac
Najwan Darwish
Nancy Morejón
Nazim Hikmet
Nicanor Parra
Nicolás Guillén
Nikolai Rubţov
Nikolaus Lenau
Nikolay Gumilyov
Nikos Karouzos
Nima Youshij
Octavio Paz
Odisseas Elytis
Olaf Bull
Omar Khayyam
Ömer Faruk Toprak
Oscar Wilde
Osip Mandelştam
P Mustapaa
Pablo Neruda
Pablo Picasso
Par Lagerkvist
Paramahansa Yogananda
Patrícia Galvão (Pagu)
Paul Celan
Paul Eluard
Paul Valéry
Paul Verlaine
Paulo Coelho
Pavol Janík
Pedro Salinas
Percy Bysshe Shelley
Pierre de Ronsard
Pilinszky János
R. S. Thomas
Rabindranath Tagore
Rafael Alberti
Rafael Obligado
Rainer Maria Rilke
Ralph Waldo Emerson
Rasul Gamzatov
Reményik Sándor
Rene Char
Richard Bach
Rimma Kazakova
Robert Burns
Robert Desnos
Robert Frost
Roberto Bolaño
Rolando Cárdenas
Rosario Castellanos
Roy Fisher
Rubén Darío
Rudyard Kipling
Rumi
Ryōkan Taigu
Saadi
Şabestari
Saint-John Perse
Salamon Ernő
Salvatore Quasimodo
Samuel Taylor Coleridge
Sándor Márai
Sandor Petofi
Sappho
Sara Teasdale
Seamus Heaney
Serghei Esenin
Silva Kaputikyan
Sir Muhammad Iqbal
Sohrab Sepehri
Stephane Mallarme
Stephen Crane
Sylvia Plath
T.S. Eliot
Tadeusz Różewicz
Tahsin Saraç
Taras Șevcenko
Tassos Leivaditis
Ted Hughes
Thomas Moore
Titos Patrikios
Tomas Tranströmer
Tóth Árpád
Vasko Popa
Velimir Hlebnikov
Vera Pavlova
Vicente Aleixandre
Victor Hugo
Vinicius de Moraes
Vladimir Maiakovski
Vladimir Nabokov
Voltaire
Vörösmarty Mihály
W. H. Auden
Walt Whitman
Wang Wei
Wilhelm Busch
William Blake
William Butler Yeats
William Carlos Williams
William Ernest Henley
William Shakespeare
William Wordsworth
Wislawa Szymborska
Yahya Benekay
Yuri Kageyama
Cartofii prăjiţi au fost inventaţi în Belgia.
1933 -A murit Mina Minovici, medic legist, fondatorul şcolii româneşti de medicină judiciară; întemeietorul Institutului medico-legal şi al Serviciului antropometric din Bucureşti (n.30.04.1858).
1909 -S-a născut scriitorul Aurel Marin (m.1944).
”Poezia sa, în cea mai mare parte, deşi construită în note grave
Cuvinte mari, abia atingându-se..., valery
Cultivare, cultură și împărtășire!
Zidul de Mărgean, narcispurice
Scrierile poetului conțin informații atât despre motivele și
Trilogia HISTORIARUM, nicu hăloiu
Cartea poate fi achiziționată de pe site: libris.ro
Pelerin pe Calea Luminii - 101 sonete creștine, maria.filipoiu
Vă mulțumesc din suflet domnule Andrei Stomff, pentru minunata carte
Zidul de Mărgean, Emilian Lican
Distribuie: